tisdag 6 september 2016

Månadens hyllvärmare för september


Hyllvärmare är något som jag fått lära känna som relativt ny bokbloggare. Jag kommer inte undan med dem, speciellt inte i den takt som jag idag skaffar hem nya böcker. Inte för att jag inte vill läsa dem, men som det sägs, så många böcker - så lite tid.

Hittills under årets månader har jag varit med i Nellons bokbloggs projekt hylltömning, där hon varje månad i sin utmaning nämnt ett tema och så ska de som vill vara med välja en hyllvärmare utifrån dessa riktlinjer. Jag tyckte det var ett kul och bra sätt att ta tag i dessa halvt bortglömda böcker. Nu har Nelly tyvärr lagt ner denna utmaning, något som hon har all rätt till då det berodde på att återfå sin läslust. Det är inte alls min mening att "sno" någons idé, eller om det finns andra liknande projekt i bokbloggsvärlden såsom tävlingar och teman, utan jag vill göra det här för att jag tror det blir kul och är ett bra sätt att ta tag i dessa hyllvärmare.

Så hur tänkte jag att det här projektet, Månadens hyllvärmare, ska fungera? Jo varje månad väljer jag ut en bok utifrån hyllvärmarkriterier som jag vill läsa, som en tbr. Vad som är hyllvärmare kan ju skilja sig från person till person, och kanske från gång till gång. Jag har inte alls tänk att det här ska vara speciellt kravfyllt utan fungera mest som en liten påminnelse och roligt sätt att sakta men säkert beta av dessa hyllvärmare. Alla som också vill göra detta utifrån mina vida riktlinjer får såklart gärna göra det. Då väljer man helt enkelt själv vilken hyllvärmarbok man vill få läst under månaden. Tanken är också att man ska ha blivit sugen på att äntligen läsa denna, för som sagt, inget krav och då får det inte bli att man väljer en bok som man ändå inte känner för.

Och eftersom jag är så ivrig att dra igång har jag redan valt en bok för september månad. Boken jag valde är Svart ros av Nora Roberts.

4 kommentarer:

  1. Jag drog en lapp ur min TARDIS-burk nu när jag skulle välja ny bok som inte är recensionsexemplar, då blev det Kajas resa så det blev en hyllvärmare för mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just ja, det låter som ett roligt sätt att göra det på :) Men jag vet inte om jag skulle våga ;) Hoppas du gillar den, det ska bli intressant att höra för den väntar hos mig också.

      Radera
  2. En jättebra idé verkligen! :) Jag tror alla vi bokälskare har en del hyllvärmare ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att det låter bra! :) Jag gjorde det väldigt lättsamt samtidigt som det ändå ser till att det händer något med dessa hyllvärmare :)

      Radera