onsdag 14 september 2016

Systrar i jeans Andra sommaren av Ann Brashares

"Fyra sjuttonåringar, samma gamla par älskade jeans. Ett år har gått och nu är det sommar igen. Vänskapsbanden mellan de fyra tjejerna från Bethesda är starkare än någonsin."

Titel: Systrar i jeans
Författare: Ann Brashares
Serie: Systrar i jeans #2
Genre: Ungdom
Antal sidor: 447
Språk: Svenska
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The second Summer of the Sisterhood
Översättare: Ylva Stålmarck
Förlag: Månpocket
ISBN: 91-7001-178-8
Utgivningsår: 2005 (2003)
Format: Pocket

Första meningen: Det var en gång fyra flickor som hade ett par jeans tillsammans.


Handling: Carmen blir skitförbannad när hennes mamma börjar dejta och lånar jeansen. Bee söker sanningen om sin mamma och reser till Alabama, Billy och till minnena. Tibby börjar filmcollege och tvingar göra klart för sig vilka hennes verkliga vänner är. Lena inser att känslorna för Kostas inte på långa vägar har svalnat. Men ryktet säger att han har en ny tjej...
   Detta är uppföljaren till supersuccén Systrar i jeans. Sträckläsning för tjejer kring förälskelse, vänskap, svek och mor-dotter-relationer.

Min kommentar: Åhh... innan jag berättar lite om boken måste jag säga vad jag hittade i den. Ett kort på min hund som vi hade tills det att jag var 11 år ungefär. Jag älskade verkligen henne, grät mig till att jag skulle få ha henne i mitt knä och hon bodde jämt hos mig. Hon var lika gammal som jag. Vi hade ett speciellt band, vad jag kände i varje fall ;) Varje morgon när jag klev upp skrek jag Miniminiminimini, väldigt ljust som en vissling. Jag förstår inte hur jag fick fram det ljudet men minns det så tydligt! Kortet av henne har jag klippt längs/runt henne, runt benen och svansen, haha varför... Åh älskade hund <3

Men nu till själva boken Systrar i jeans och den andra sommaren för de fyra vännerna Carmen, Tibby, Lena och Bridget.

Jag vet inte om det berodde på att jag redan hade läst den första boken och att upplevelsen därför inte blev så värst fantastisk. För jag tyckte att den här boken var helt underbar!

Kanske har det en smula att göra med att jag tagit till mig att det här är ungdomsböcker, så att mina förväntningar inte blir fel. I den genren är den här boken perfekt. Det är väldigt igenkännande med vad systrarna råkar ut för. Jag gillar att dom i den här boken började grubbla lite mer, stöter på lite problem.

Det berättas på ett väldigt lättsamt och roande sätt, men som samtidigt underhåller mig trots att jag är lite äldre än målgruppen. Det är med andra ord både enkelt och svårt, såsom tonårslivet är. Jag fnissar och ler stort både åt skämten men också åt det charmiga och bekanta, jag oroar mig och känner deras bekymmer och så bildades det även en tår i mina ögon. Så härlig läsning! Och jag kan som många andra läsare inte låta bli att bli lite avundsjuk på deras fina och tajta systerskap :)

Det var lite oväntat men jag längtar redan efter nästa bok i serien, det borde väl gå lika bra att läsa den även fast det blir höst! (jag hade först tänkt att läsa de två nästa delarna till sommaren... det går ju inte)

(Bara en liten annmärktning, ibland tror jag att jag ser fel men på baksidestexten och handlingar om boken heter han Kostas, men det jag alltid har läst och det som står i boken är Kostos. Eh?)

Mitt betyg:
Serien:
2. Systrar i jeans Andra sommaren
3. Systrar i jeans Tredje sommaren
4. Systrar i jeans Fjärde sommaren

4 kommentarer:

  1. Åh jag älskar den serien!!! den är supermysig! har läst serien ca. 4 gånger sedan tidiga tonåren och de står sig starka fortfarande ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å vad kul att höra, låter supermysigt att du läst den så många gånger och fortfarande uppskattar den! :)

      Radera
  2. Minns att jag hade denna som yngre. Borde verkligen läsa igen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Jag tyckte verkligen det blev bra nu vid den andra, vet inte om det beror på att jag nästan kan den första, eller något annat :)

      Radera