torsdag 1 september 2016

Veckans bokbloggsfråga - vecka 35


Veckans bokbloggsfråga som Carola på Barnboksbloggen ställer låter såhär:

Hur ser din läsning av facklitteratur ut? Vilka ämnen läser du helst om när du läser facklitteratur? Har du några specialintressen som du gärna läser mer om? Eller läser du helst facklitteratur kopplade till ditt yrke även på fritiden? Eller läser du kanske bara skönlitteratur?




Jag gillar fackböcker. Kanske inte sådana som är "tunga" utan jag läser gärna mer lättillgängliga och där språket liknar mer det skönlitterära. Att fakta inte bara rabblas upp typ. Det kanske låter konstigt och jag har själv lite svårt att beskriva vad jag menar. Men jag vill gärna att det ska kännas inspirerande, relevant och intressant.

Det blir ändå inte så jättemycket läst i den här genren även om jag som sagt gillar att lära mig saker. Framförallt brukar jag dras till böcker om andlighet och så kallade själsböcker, dom får mig alltid att må väldigt bra. Även böcker om hälsa och psykologi, lite mer åt det personliga hållet. Och djur och natur. Det finns ju massor med intressanta saker som det skulle vara kul att läsa om. Sedan är såklart inte precis allt inom mina intresseområden intressant för mig.

Reportageböcker älskar jag också. När det finns något att följa, författarens eller huvudpersonens upplevelser och erfarenheter och såklart insyn i nya ämnen. Superkul!

Ibland kan jag i och för sig få ett ryck och läsa en sån där "tung" fackbok, men eftersom jag pluggar och läser/läst en hel del fakta så brukar det vara skönt att lägga det åt sidan lite och "bara" läsa en god roman :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar