onsdag 28 september 2016

Veckans bokbloggsfråga - vecka 39

Så här formulerar Carola på Barnboksbloggen veckans fråga:

Ska man styra barns läsning? Ska barnen få välja att läsa precis det de vill, eller ska man tvärtom jobba för att försöka få dem att läsa en viss sorts litteratur? Vad är viktigast, att barnens läslust bevaras, att barnen utmanas i sin läsning eller att barnen tar del av vissa välkända böcker beroende på sin ålder (klassiker, litteraturkanon). Och måste det ena verkligen utesluta det andra? Ska deras litteraturval skilja sig åt hemma och i skolan?


Det här ligger lite utanför mitt kunskapsområde, men jag tycker frågan känns intressant så jag vill gärna fundera lite på den och framförallt höra vad ni andra svarar.

Det första som jag kände var att barnet måste få läsa det som den själv vill, hur ska läslusten annars väckas och bevaras? Jag tror vi försöker kontrollera och styra för mycket över huvud taget och analyserar för mycket vad som är bra eller inte.

Men det betyder inte att man inte kan ta till små knep. Förstå mig rätt nu. För att ta ett exempel, jag läste för ett par veckor i en bok om två barn som aldrig läste böcker. Men så skulle de tillbringa många timmar i ett flygplan och den enda underhållningen som fanns tillgänglig var böcker. Där lärde de sig att uppskatta läsning, till och med älska det. Det jag menar är att ibland behövs det en liten knuff. Och inte bara för barnen, även vi vuxna kan ibland få positiva överraskningar från det som först inte lockade :)

Sedan kanske man kan fånga upp när de blir nyfikna och då introducera lite nytt. Man får lyssna lite anpassa därefter. Men det kanske är lättare sagt än gjort. Så jag tycker att det ena inte behöver utesluta det andra och om läsningen skiljer sig mellan hemmet och skolan ser jag bara som något positivt, att det hemma snarare kan få vara fritt att välja.

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack, kanske svarade jag lite luggigt men ämnet känns både svårt och lätt, men viktig :) Jag vill gärna få nått konkret i detta, som hur och det fick jag lite från era andras svar.

      Radera