lördag 15 oktober 2016

Bokbloggsbrev #3


Kära bokblogg!

Hur har vi det med tillfälligheter? Är det en slump, eller finns det inget sådant? Om du känner mig rätt så tror jag att allt sker av en anledning, på ett eller annat sätt. Framförallt tror jag att mycket av det som händer omkring oss har vi själva dragit till oss. Jag har ett bevis på detta. Om du väljer att inte tro på det känns det synd, för till och med jag som är så inne i det här tvivlade på möjligheten.

Du kanske har lagt märke till att jag gillar vardagsmagi och har den senaste tiden fått en definition på detta, det är en genre som heter magisk realism. Med ett namn har det gjort det lite lättare att hitta böcker i ämnet. Ganska snart fick jag veta att Isabel Allende är en framstående författare inom den här genren och jag kände att jag bara måste läsa hennes debut Andarnas hus som blev hennes stora genomslag.

Jag räknade med att jag skulle få vänta på snöflingor och tills tomten knackade på fönstret. För boken gavs ut 1984, visserligen var det en storsäljare men när jag kikade runt på nätbokhandlar fanns den bara som pocket. Inget för mig, att överhuvudtaget beställa sådär heller. Men jag hade lite tur och hittade en annan bok av henne, Ödets dotter, som jag såg fram emot.

Men så en dag var jag ute och gick med hunden. Jag ska berätta för dig vad som hände. Då visste jag att min loppisbutik öppnade snart och jag har ju sprungit dit ibland för att se om det finns något spännande. Oftast är det inte mycket, men det är så billigt att jag inte kan låta bli. Den här dagen var jag inte alls sugen. Tänk att jag kan känna så, men jag kände att jag redan hade en massa böcker. Klockan tickade och med ens blev jag plötsligt sugen att gå bort dit trots allt. Vart kom det ifrån? När jag är där i butiken kommer jag på att jag ju letar efter böcker av Allende och börjar spana på A. Så ser jag en bok av henne, Allende står det... eller hur? Jo, Isabel Allende. Men vad är det för bok? Andarnas hus. Va? Står det så? Ja! ANDARNAS HUS!!!

Vad är oddsen? Tillfälligheten? Slump? Puh! Kom inte och säg det till mig. I min lilla stad, i den lilla loppisbutiken. Jag fick en impuls och gick och plockade denna bok direkt. Jag kan lova dig att jag var minimalt nära att berätta min enorma längtan efter den här boken för kassörskan. Och det är inte alls likt mig. Jag studsade hem med boken i väskan. Flög! Pratade med mamma i en halvtimme om hur makalöst otroligt detta var (hon förstår mig). Hela kvällen tjuter jag för mig själv och tror inte mina ögon när jag ser boken i hyllan, när jag håller den i mina händer. Det måste vara en illusion.

Men finaste bokblogg, när det här brevet når dig så har jag redan börjat läsa Andarnas hus, fast det visste du nog redan. Men nu vet du lite bakgrundsinfo om hur fantastiskt det är att jag gör det. Jag kan knappt tro det själv. Skål för rätt bok vid rätt tillfälle!

Varma hälsningar
Fanny

PS. Av alla böcker som står i mitt lilla bibliotek, visst är det fascinerande hur mycket en enda bok kan betyda? Varenda bok har sin historia, och inte bara från mitt håll... Böcker, så mycket de omfattar!

4 kommentarer:

  1. Underbart när sådant där händer! Och det gör ju faktiskt det emellanåt. Kul att du delade med dig. Fortsatt trevlig helg och kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh ja det är verkligen superkul, och det är ju något som bara second hand kan erbjuda ;) Tack snälla, önskar dig också en trevlig helg, kram!

      Radera
  2. Vad härligt att du fick tag på den bara sådär vid helt rätt tillfälle :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa tycker det känns helt fantastiskt att det blev så :D

      Radera