tisdag 4 oktober 2016

Månadens hyllvärmare för oktober


Den underbara sommarvärmen som höll i sig i september (och som gav mig en mysig utflykt) är nu förbi och hösten gör intrång. Gula löv, blåst, regn. Jag har ännu inte vant mig vid att frysa när jag går ut så jag få ännu tjata på mig själv ett tag innan jag lyckas snöra på mig löparskorna...

Men en ny månad innebär att jag ska välja ut en bok till min hyllvärmarutmaning. Boken som jag har valt att läsa är Den vita massajens dotter av Corinne Hofmann. Det är fortsättningen på den fascinerande historien kring "Den vita massajen", om hur den unga scheiziska affärskvinnan blev förälskad i en massajkrigare och levde fyra år på den afrikanska landsbygden. Hon fick tillsammans med Lkteinga dottern Napiral men flydde senare till hemlandet.

När jag ändå är i gång tänker jag också välja den tredje boken - Resan tillbaka till den vita massajen.

Jag tyckte den första boken var otroligt spännande i sin grund. Tänk vilken historia! Men språkmässigt tyckte jag boken blev tjatigt och tråkig efter ett tag. Så därför har jag ännu inte läst de efterföljande böckerna, men jag är ändå nyfiken på hur det gick för Corinne.

Det är bara att tända några ljus, dra på sig mjukiskläderna och luta sig tillbaka med smattret mot fönsterkarmen, och låta sig svepas med i en fascinerande livshistoria.

4 kommentarer:

  1. Hoppas det blir bra läsning!

    SvaraRadera
  2. Den vita massajen har jag också läst, men det var så vansinnigt länge sedan så jag knappt kommer ihåg någonting. Av någon anledning plockar jag aldrig upp sådana här böcker längre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har nog en tendens att locka väldigt mycket, varjefall för mig men det är inte alltid författaren kan berätta om det på ett tillräckligt intressant sätt. Det är ganska svårt för det som har hänt har ju hänt rent storymässigt :)

      Radera