onsdag 5 oktober 2016

Veckans bokbloggsfråga - vecka 40

Carola på Barnboksbloggen ställer sin frågan såhär:

Vad föredrar du, att läsa realistiska böcker som du lätt kan känna igen dig i, att läsa realistiska böcker om svunna tider eller främmande miljöer att drömma dig bort i eller att läsa fantasy eller liknande böcker om andra världar, magi och övernaturliga fenomen?




Det är svårt att välja men överlag gillar jag allra mest att läsa realistiskt. Men de andra alternativen är också roliga att läsa! Alla på sitt sätt och nog kan jag både relatera och drömma mig bort i samtliga.

Jag har blivit väldigt nyfiken på att läsa i genren magisk realism (alla tips på bra böcker med detta mottages mycket tacksamt!). Det är nog det jag gillar mest, för se där, det är realistiskt men det finns små magiska inslag som i dessa fall förekommer utan vidare förklaring. Den boken som jag läser just nu (Kafta på stranden av Haruki Murakami) befinner sig i den genren, superspännande!

12 kommentarer:

  1. Vet inte om jag har läst någon i genren magisk realism :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det gör inget tycker det är lite svårt att definiera genrer ibland :)

      Radera
  2. Jag tycker både om mer realistiska böcker, men läser också fantasy. Jag har dålig koll på olika typer av fantasy, men jag läser gärna olika typer av fantasy :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja eller hur det är lite klurigt, men både inslag av realistiskt och fantasy är intressant och roligt att läsa :)

      Radera
  3. Jag är en sån som har väldigt svårt för fantasy. Tyvärr, men så är det ibland ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det vara, jag tror det är väldig skillnad på fantasy och jag läser inte så jättemycket av det men det är spännande :)

      Radera
  4. Realism ligger i betraktarens ögon ;). Jag brukar jämföra begreppet realism med begreppet verklighetstroget. En bok i genren fantasy kan vara otroligt verklighetstrogen i förhållande till dess värld (vilket för mig då gör den realistisk), medan en bok i en genre som utspelas i vår egna värld kan vara sjukt orealistisk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Där har vi det, Murakami sa att han liksom inte vet vad som är på riktigt, sanning eller ej när han skriver, och det är intressant!
      Men som du säger så är det nog det jag känner att det inte i sig har betydelse om det är "riktigt" realistiskt utan en massa andra aspekter :) Verklighetstroget, så spännande att fundera kring.

      Radera
  5. Magisk realism låter intressant. Kanske är det dags att sätta igång med den där Kafka på stranden som väntar i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är något jag måste utforska :) Kafka på stranden tycker jag du kan plocka fram, den är verkligen märklig men bra!

      Radera