onsdag 16 november 2016

Highlights från tredje kvartalet

Nu har det verkligen blivit dags för mig att visa upp några guldkorn från de böcker som jag läste under juli, augusti och september, så kallade highligts. Det här är en idé som Elin från Bokparadiset har kommit på och jag tyckte den var så härlig att jag själv har gjort den under året.

Det hela går ut på att lyfta fram böcker som kanske nödvändigtvis inte har fått det hösta betyget, men som gav mig en fantastisk läsupplevelse och som stannade kvar lite extra i mig. Det är också lätt hänt att missa dessa böcker i flödet av allt det andra, så nu får de stå i rampljuset en stund, väl värda. Här nedan har jag plockat ut två böcker som var något extra.


Vild av Cheryl Strayed

Det här är en otroligt fin bok som fick en fyra av mig. Men jag måste tillägga att jag var väldigt analytisk och kanske onödigt granskande, jag tyckte bland annat att den tog slut lite för abrupt, men det torde vara ett tecken på att jag gillade den så mycket att jag inte ville att den skulle ta slut :) Att boken är självupplevt och berättas så fint gör den väldigt unik, jag har gjort så många markeringar som jag kan kika tillbaka till. Jag skulle också bara vilja sticka iväg på vandring, så det var väldigt intressant att läsa om Cheryls resa (på alla plan), inte för att jag varit med om så betungande saker, men det känns ändå lockande. Att läsa boken från början till slut var väldigt fängslande, det var så vackert och även väldigt roligt stundtals. Det var också intimt för som läsare kommer man väldigt nära Cheryl.

En ny jord av Eckhart Tolle

Den här boken slog ner som en bomb i mig. Det är nog den boken som varit mest radikal, men samtidigt enkel och självklar, av de fackböcker jag läste tidigare i höst. För jag läste många som alla har förändrat något hos mig. Så det blev lite tungt där ett tag då jag bara ville gå iväg på långpromenader för att smälta och bearbeta. Boken fick en fyra av mig och det som sänkte betyget var helt enkelt att det var psykiskt jobbigt att läsa den. I efterhand är det snarare ett bra tecken, att något hände. Men jag ska säga att det var intressant under tiden också. Det här är en bok om människans ego. Tro det eller ej men här får du det till en ny nivå. Boken tar också upp, som hör ihop med egot, att vara närvarande. Också det här tas till en ny nivå. Helt enkelt handlar det om en ny jord, som jag tycker innehar ett väldigt fint syfte. Uttrycket "med båda fötterna på jorden" har nu konkretiserats. Alltså, haha, ni ser, titeln och undertiteln säger allt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar