måndag 28 november 2016

Vargbröder Demonernas port av Michelle Paver

Titel: Demonernas port
Författare: Michelle Paver
Serie: Vargbröder #3
Genre: Ungdom 9-12 år
Språk: Svenska
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Soul Eater - Chronicles of Anicent Darkness
Översättare: Birgitta Gahrton
Förlag: Semic
ISBN: 978-91-552-3262-7
Utgivningsår: 2007 (2006)
Format: Kartonnage

Första meningen: Torak ville inte att fjädern skulle vara ett tecken.



Handling: Vintern närmar sig och Torak gör en fasansfull upptäckt: hans följeslagare Ulv har blivit kidnappad av en okänd fiende. I en desperat kamp för att rädda Ulv måste Torak och Renn ge sig av på en farofylld vandring genom den frusna vildmarken i Norr. De kämpar för sin överlevnad bland häftiga snöstormar och den vita demonbjörnen är ständigt närvarande. Färden leder dem rakt in i en värld av svek, förräderi och lögner - och till sist tvingas de möta den mäktigaste och farligaste schamanen av dem alla...
   Torak har tagit ännu ett steg mot att förgöra de fruktade Själsslukarna, men han bär på en stor hemlighet som ingen kan ana...

Min kommentar: Jag var lite bekymrad först för det lät inte som om det skulle bli så spännande med att någon kidnappar Ulv, och inte heller att Torak redan nu ska möta den "mäktigaste och farligaste schamanen av dem alla". Men hua så glad jag är att det motbevisades. Den här tredje boken är minst lika bra som de tidigare, om inte bättre.

Herregud vad det var spännande!  Ett tag var det nästan obehagligt. Jag vill inte veta hur jag hade hanterat det om jag var yngre, haha. Det kanske inte var hemskt, men jag sitter som på nålar och är helt inne i dramatiken. Det är så bra skrivet! På sina håll är det snäppet grymmare i den här tredje boken. Och jag gillar den fortsatta speglingen av vänskap mellan Torak och Renn. Det var också roligt att lära känna en annan del än Storskogen och som i den förra boken Havet, nu det Höga Norden. Hela tiden är det något intressant som händer, fast jag ofta tänkte att nu tog det slut. Men det fylls bara på och nu kan jag inte göra annat än att greppa tag i nästa bok.

Mitt betyg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar