torsdag 17 november 2016

Vargbröder Havets fångar av Michelle Paver


Titel: Havets fångar
Författare: Michelle Paver
Serie: Han som föddes att möta mörkret #2
Genre: Ungdom 9-12 år
Antal sidor: 361
Språk: Svenska
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Spirit Walker - Chronicles of Ancient Darkness
Översättare: Birgitta Gahrton
Förlag: Semic
ISBN: 978-91-552-3261-0
Utgivningsår: 2006 (2005)
Format: Kartonnage

Första meningen: Uroxen dök plötsligt upp bland träden på andra sidan bäcken.


Handling: I Vargbröder, den första delen i serien, kämpade Torak och vargungen mot Ondskan, ett svårt och farofyllt uppdrag som nästan kostade dem livet. Nu är de tillbaka, men kampen mot Ondskan är långt ifrån över.
   Återigen förflyttas vi 6000 år tillbaka i tiden. Torak befinner sig i Korpklanens läger tillsammans med Renn och de andra klanmedlemmarna. Toraks älskade Ulv är borta och en smygande och dödlig sjukdom hotar Korpklanen. När en av klanens medlemmar dör måste Torak ge sig av för att söka efter ett botemedel. Korpklanens ledare varnar honom för att det kan vara en fälla. Men Torak har inget val om Storskogens folk ska kunna räddas.
   Det blir en lång och farofylld vandring för att nå fram till Havet - och Sälklanen - där botemedlet finns. Torak utsätts för svåra prövningar, han är ensam mot skogens alla faror och hot. Hans uppfinningsrikedom och överlevnadsförmåga prövas på gränsen till det yttersta. Och var finns Ulv när han behöver honom som bäst?

Min kommentar: Även den här boken har jag läst sedan tidigare, men bara en gång. Jag minns det som lite overkligt eftersom jag inte förstod att det fanns en fortsättning på Vargbröder. Handlingen är därför lite blek i mitt minne så jag kunde dras med i spänningen som vanligt, och det var spännande!

Jag gillar den kontrast som det blir när skogspojken Torak måste ta sig ut på Havet för att hitta botemedlet. Jag är lite mer av en skogsmänniska och kunde verkligen känna Toraks vemod inför att sätta sig i en ranglig kajak och sedan tvingas gå omkring på små kala öar.

Det var också spännande att få veta mer om vem Torak är. Jag gillar de magiska bitarna i dessa böcker, de krafter och konster som förekommer. Eller för den delen Toraks kärlek till naturen när han, och de andra, berättar om hur allt har en själ. Det är väldigt mysigt och lärorikt att läsa om livet och den tron de hade för så länge sedan. Paver har velat skriva så trovärdigt som möjligt, att det här skulle kunna ha hänt. Det är tydligt när man läser, välskrivet så man både dras med karaktärerna liksom hela omgivningen. Men läsningen är inte bara så mysigt jämt heller, det är ofta högt tempo och medryckande. Det ska bli intressant att läsa vidare i serien. 

Mitt betyg:

2 kommentarer: