onsdag 9 november 2016

Veckans bokbloggsfråga - vecka 45

Såhär formulerar Carola på Barnboksbloggen sin fråga:

Läser du alltid ut böcker oavsett om du tycker om dem eller inte? Bloggar du även om de böcker du väljer att inte läsa ut? Skriver du även recensioner om de böcker du inte tycker om? Hur gör du ifall du får recensionsex som du absolut inte tycker om, läser du i alla fall eller lägger du undan boken? Och hur gör du med recension av de recensionsex du inte alls tycker om?


Det är nästan tack vare min bokblogg som jag läser ut varenda bok som jag börjar att läsa. Hittills. Förut hade jag en tendens att komma av mig mitt i, men nu är det lite annorlunda :) Jag har varit lite inne på det förut men bloggen har blivit ett bra och roligt verktyg, en metod för mig att hålla i läsandet för att jag tycker om det och för att jag själv vill skriva. 

Så ja varenda bok som jag läser skriver jag också om, förutom kursböcker då. Jag försöker så gott jag kan skriva vad jag tycker och lite varför eller vad som faller mig in för just den boken och tillfället. Det kan se lite olika ut och ibland önskar jag att jag kan skriva lite bättre, men övning ger färdighet.

Ibland önskar jag också att jag kunde lägga ifrån mig en bok om jag inte alls gillar den, varför traggla i timmar med sånt, å andra sidan lär jag mig även något av det.

10 kommentarer:

  1. Jag önskar också att jag kunde lägga ifrån mig böcker som jag inte gillar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag både vill och inte vill, på nått sätt hoppas jag ändå på att det ska ta sig efter ett tag :)

      Radera
  2. Jag skippar också kurslitteratur :). Bloggen har blivit lite som en dagbok/referenslista där jag på ett roligt sätt känner mig "tvingad" att skriva om det jag gillar allra mest!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja eller hur, det är ett bra sätt för det blir kontinuerligt, en liten knuff ibland är bra för det är ju roligt :)

      Radera
  3. Innan jag började blogga så slalomläste jag mer men nu när jag vill recensera böcker samma månad som de blir lästa så försöker jag läsa en bok i taget, aldrig mer än två. Vore verkligen skönt om man kunde strunta i de där mindre bra böckerna men jag försöker också färdigt det som är påbörjat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner också väldigt starkt att jag måste läsa klart och försöker som du fokusera på högst två stycken, annat var det förut :P

      Radera
  4. Numera läser jag inte ut böcker som inte funkar för mig och det är skönt, finns ju så mycket böcker en vill läsa och tiden är kort ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst ibland skulle jag önska att jag kunde göra det för det finns ju oändligt med böcker som väntar :)

      Radera
  5. Jag tycker också att man lär sig något även av böcker man inte gillar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur det brukar kunna vara nått, och sedan kanske, kanske det tar sig mot slutet :)

      Radera