tisdag 27 december 2016

En världsomsegling på 366 dagar - avslutning


Nu är det snart slut på det här året och så även för den bloggaktivitet som jag varit med i. Det var Johannas Deckarhörna som arrangerade det hela och hon ville att vi skulle läsa böcker som utspelar sig i andra länder än Sverige, Storbritannien och USA. En rolig idé tycker jag. Nu är det dags för att se hur det har gått.

Det blev en del länder som jag besökte i böckernas värld, 22 stycken. Nedan har jag klistrat in det som jag under året fyllt i under sidan Läst 2016.

Jag förstod ju att jag skulle försöka mig på att få så många jag kunde, ibland gick jag kanske lite väl långt och det blev att jag läste något som jag inte kände för. Det är svårt för mig att göra det lite halvt. Men samtidigt kunde det också bjuda på nya spännande läsupplevelser. Det var ju lite det som var meningen, att utvidga sin läsliga geografi. När jag ser listan så tycker jag ändå att de flesta var bra.

Alla böcker var ganska olika i hur de var upplagda och hur mycket jag tyckte om dem, vissa var toppen och andra lite tradiga. Men det var ändå intressant och roligt. Några favoriter som representerade sitt land väl var Chiles Andarnas hus, Japans Den sista konkubinen och Väst papuas Djungelbarn - de böckerna var så himla bra! :)


AFRIKA
Algeriet - Det broderade hjärtat (Carole Martinez)
Etiopien Skära för sten (Abraham Verghese)
Kenya - Resan tillbaka till den vita massajen (Corinne Hofmann)
Marocko Den tionde gåvan (Jane Johnson)

ASIEN
Afghanistan Och bergen svarade (Khaled Hosseini)
Burma Konsten att höra hjärtslag (Jan-Philipp Sendker)
Indien I det sista regnet (Janesh Vaidya)
Japan Den sista konkubinen (Lesley Downer)
Persien/Iran - Flickan som vävde sidenmattor (Anita Amirrezvani)
Sydkorea Ta hand om min mor (Kyung-Sook Shin)
Väst papua - Djungelbarn (Sabine Kuegler)

EUROPA
Frankrike - Till min dotter i Frankrike... (Barbara & Stephanie Keating)
Irland Det skyddande regnet (Jojo Moyes)
Island Frost (Roy Jacobsen)
Italien Romarblod (Steven Saylor)
Norge - Brobyggarna (Jan Guillou)
Spanien Ängelns lek (Carlos Ruiz Zafón)
Schweiz Den vita massajens dotter (Corinne Hofmann)
Turkiet Jag är Pilgrimen (Terry Hayes)
Tyskland Jag heter inte Miriam (Majgull Axelsson)

NORDAMERIKA
Kanada Ingen skada skedd (Alistair Macleod)

SYDAMERIKA
Chile Andarnas hus (Isabel Allende)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar