onsdag 28 december 2016

Jagad av klanerna av Michelle Paver

Titel: Jagad av klanerna
Författare: Michelle Paver
Serie: Vargbröder #4
Antal sidor: 332 sidor
Genre: Ungdom, 9-12 år
Språk: Svenska
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Outcast - Chronicles of Ancient Darkness
Översättare: Birgitta Gahrton
Förlag: Semic
ISBN: 978-91-552-3263-4
Utgivningsår: 2008 (2007)
Format: Kartonnage

Första meningen: Huggormen gled ner i flodstranden och förde sitt blanka huvud till vattenytan


Handling: Den fantastiskt spännande serien fortsätter! Torak bär på en hemlighet som är så fruktansvärd att ingen kan få veta. Men Korpklanen upptäcker vad Torak försöker dölja, och Torak blir utstött. För alltid dömd att klara sig ensam i skogen. Från och med nu kan ingen hjälpa honom. Inte Renn, inte ens Ulv. Torak är helt ensam, på flykt i vildmarken. Hur ska han klara sig alldeles ensam? Han jagas av Utterklanen och kämpar mot förvirring och galenskap.

Min kommentar: Det som jag tyckte var intressant i den här fjärde boken var att förstå lite mer om hur det fungerar i Toraks värld, i och med det som han nu ställs inför och tvingas göra. Det var lite läskigt. Men samtidigt är det också saker som Torak och alla de andra ställs inför något som de aldrig upplevt tidigare, vilket gör det oförutsägbart. Det är alltid roligt att lära känna Torkat mer för varje bok, ungefär i den takt som han själv får veta vem han är. Det var också roligt att få veta lite mer om annat runtomkring, vad vill jag såklart inte nämna.

Något annat som jag kände av i den här boken var att det var en liten annan känsla i den. Det var nästan lite sorgligt. Men såklart var den också spännande, men förmodligen är jag så bortskämd med de tidigare böckerna (den förra är kanske rent av min favorit) så jag tyckte nog att den här inte var riktigt lika gastkramande. I det stora hela upplevde jag det inte lika händelserikt. Boken var ändå väldigt bra, för jag gillar att vara i den världen och få vara med i allt som händer. 

Mitt betyg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar