måndag 5 december 2016

NaNoWriMo 2016 - summering


Nu är november slut sedan några dagar och jag har fortfarande inte skrivit ett inlägg där jag knutit ihop upplevelserna från årets nanowrimo och inte heller hur jag tänker framöver med mitt lilla skrivprojekt. Så det får jag ta och göra nu!

Jag var ju väldigt förväntansfull innan och hade förberett mig en hel del, så som det bör vara. Men tyvärr blev det nästan så att jag ledsnade lite innan det hela ens började, så det gick också lite trögare än vad jag hade tänkt den första tiden. Kanske ville jag också lite för mycket och tänkte för mycket. Det försvann dock efter ett tag för annars går det inte att hänga med i alla ord som ska skrivas. Jag märkte också att jag hade planerat för lite, jag visste ju det men jag valde att ta det som att jag skulle lära känna min berättelse och karaktärerna, utforska.

Det var några delar som var galet tröga att skriva, allt kan ju inte vara kul men jag blir också fundersam till om det kanske rent av inte hör till den här historien. Sedan fanns det också andra delar som gick i en rasande takt att skriva. Flera gånger överraskade jag mig själv med hur många ord jag kunde få ner på en sådan kort tid. Typ alla gånger när jag var så trött på kvällen och jag verkligen inte kunde se hur jag skulle få ner dagens antal ord. Men så kommer jag igång efter ett tag och inte bara klarar det, utan skriver mer än jag tänkte. Möjligtvis också för att jag då inte tänker så mycket utan bara ser till att skriva.

Jag vet ju ännu inte hur det blev, eftersom jag inte har läst det jag skrivit ännu. Det tänkte jag göra efter jul någon gång. Men nog tror jag att det blev okej, orden finns ju i dokumentet och det är det som räknas.

Det som är lite veligt just nu är att jag inte hann klart på min berättelse då när november tog slut. Jag tänkte att jag skulle skriva på några dagar till för att bara ta det till mål på riktigt, men hittills har jag bara skrivit en halv sida. Om det ska göras så får jag göras nu i så fall. Det känns lite tungt, för jag har på sätt och vis slappnat av lite eftersom racet är över. Men nu så lovar jag det såhär i ett inlägg att jag ska skriva klart, det kommer det att vara värt när jag läser igenom det sedan.

Annars, trots lite träningsvärk efteråt (jag fick ju ont i fingrarna, haha), så känns det såklart bra. Jag vann ju, tjoho! Lärdomar? Tja, det går aldrig att planera för mycket samt att jag borde ha skrivit på obehindrat redan från dag ett.

Det här är mitt första riktiga lilla manus som jag har skrivit, så jag är lika nyfiken på hur jag tar det vidare nästa gång när jag skriver om det. Förhoppningsvis kommer det bli ganska så mycket bättre, inte för att jag underskattar det jag nu kan ha skrivit, men då blir det efter att jag smakat lite på historien och efter att jag har planerat den ytterligare ett snäpp.


Här är min statistik från månaden. Den är lite suddig men det går nog bra ändå. Det syns i varje fall att det gick ganska så stadigt med orden men ibland drog det iväg lite både åt rätt och fel håll, men i mål kom jag åtminstone :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar