onsdag 7 december 2016

Välkommen till Himmelsta av Hanna Landahl

Vad händer när Ibra från Eritrea samt Hamid och Mohammed från Syrien kommer till
det lilla samhället Himmelsta någonstans på den svenska landsbygden?

Titel: Välkommen till Himmelsta
Författare: Hanna Landahl
Serie: -
Antal sidor: 205
Genre: Roman
Språk: Svenska
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Förlag: Celanders
ISBN: 978-91-87393-41-9
Utgivningsår: 2016
Format: Kartonnage
Rec.ex: Från författaren, tack så mycket!

Första meningen: "Nej, nu måste jag faktiskt be samtliga här inne att vara tysta!" nästan vrålade kommunalrådet Urban Persson.

Handling: Himmelsta håller långsamt på att avbefolkas och invånarnas mer eller mindre inrutade liv förändras när kommunen öppnar ett boende som ska ta emot tre ensamkommande flyktingbarn Många är negativt inställda. Nicke bestämmer sig för göra allt han kan för att stoppa pojkarna från att komma till Himmelsta. Anja, som ska bli föreståndare för boendet är extremt förväntansfull och glad över beslutet. Vi får följa vad som händer när Ibra, och senare även Hamid och Muhammed, flyttar in och hur det kommer att påverka människornas tankar och för vissa skapa stora förändringar i deras liv. 

Min kommentar: Det här är en inlevelsefull liten berättelse om vad som kan hända med människor när något nytt kommer in i deras liv.

Jag tyckte det var en spännande tanke att några invandrare kommer till en liten stad på landsbygden, inte helt osannolikt, snarare tvärtom. Och det är något komiskt i att lilla Himmelsta förlorar invånare, men här kommer det några nya boende. Det är väl toppen, eller? Nja, det tas inte emot på det smidigaste sättet och i Landahls skildring av den situationen är det en komik som kommer fram, det är lite lustigt, men samtidigt finns mycket under ytan, mycket allvar med den egna kampen som varje person har.

Jag gillar hur Landahl berättar den här historien. Ibland lyser det till i språket på ett sätt som jag verkligen gillar men oftast är det enkelt och direkt på det som känns. För det gör det. Jag är med personerna i Himmelsta. Mot slutet var det nära att en liten tår trängde fram. Däremot hade jag önskat att pojkarna skulle få mer utrymme, det blev inte så mycket som jag trodde. Å andra sidan är det de som utgör grunden och anledningen till att allt rörs runt. Välkommen till Himmelsta är ändå en medryckande bok om ett aktuellt ämne som jag tyckte mycket om.

Mitt betyg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar