onsdag 25 januari 2017

9 fakta om min hund

Jag såg den här listan hos Vargnatts bokhylla och tänkte att det kunde bli en rolig blandning mellan alla de bokliga inläggen. Jag har nämnt lite att jag har en hund så det tror jag många av er vet, men vem är hon egentligen? Mitt lilla åkerspöke som mamma kallar henne. Jag får kanske också får ta och berätta lite om busfröet till katt som vi har någon gång :) Men nu först Smillas tur!



  • Smilla har precis fyllt 3 år.
  • När hon var 10 veckor sprang hon in i hagen och blev sparkad av en häst i huvudet, föll ihop och jag fick i panik bära in henne, ringa efter taxi och ta mig till veterinären. Snacka om sjukt dåligt samvete som nybliven matte när hon fick sova över. Det gick dock bra, en vecka skulle hon hålla sig så lugn som möjligt. Inte helt lätt för en valp med den rasen.
  • Hon är otroligt aktiv, studsig och smidig och vi njuter båda av springpassen vi gör ihop.
  • Hon kan minsann ställa till med hyss ibland, om jag inte har koll på henne. Hon ser inga begränsningar i att ta sig upp på hundförbjudna platser trots att vi säger till henne. Varför inte liksom, tänker hon.
  • Hon är väldigt flitig med nosen, som jag var noga med att uppfostra henne till att använda så ofta som möjligt. Nu har hon tagit över stafettpinnen och lärt sin syster katten detsamma. Det är en rolig syn när vi är ute och går med dem båda i koppel och de står och nosar vid samma buske...
  • Hon älskar vatten och så fort hon får vittring på det bara ska hon ner i det, om det så är en uttorkad och geggig bäck.
  • Att åka tåg tycker hon förresten också mycket om, och är så duktig på, så många gånger som hon har gjort det sedan valptiden. Alltid lika spännande och mysigt.
  • Men den största kärleken måste ändå vara mig, hehe, för hon har stenkoll på mig. Allra mest inomhus där hon typ hela tiden springer efter mig och lägger sig där jag befinner mig, hur trött hon än är. Och om vi är ute och hon springer lös framför mig stannar hon till var och varannan sekund och vänder på en enda tass hela kroppen för att se att jag hänger på - eller har gömt mig...
  • Varje kväll när vi går och lägger oss ska Smilla till varje pris tränga sig in under täcket och ligga längs min mage. Det är så gosigt så jag nekar aldrig. Jag har till och med svårt att sova utan henne där.

10 kommentarer:

  1. Vad söt hon är! Och roligt att läsa är det också!

    SvaraRadera
  2. Söt! Ser väldigt liten ut. Är den lika stor som katten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja hon är faktiskt maxad för sin ras, men liten ändå, lagom storlek tycker jag :) Katten är faktiskt lite mindre, hon är väldigt liten av sig :P

      Radera
  3. Vad kul att du också gjorde den! :) Var jättekul att läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Det var en rolig idé som jag nappade på direkt :) Kul att du gillade!

      Radera
  4. Så söt! Och jättekul att läsa! Ser fram emot att få läsa om din söta katt också. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul :) Det blir roligt att få berätta lite om henne också :)

      Radera