måndag 16 januari 2017

Arvet efter dig av Jojo Moyes

Titel: Arvet efter dig
Författare: Jojo Moyes
Serie: Livet efter dig #2
Genre: Roman, Feelgood
Antal sidor: 403 sidor
Språk: Svenska
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: After You
Översättare: Pia Printz
Förlag: Printz Publishing
ISBN: 978-91-87343-71-1
Utgivningsår: 2015
Format: Inbunden

Första meningen: Den storvuxne mannen längst ner vid bardisken svettas.


Handling: Jag vill att du ska leva ett bra liv.
Jag vill att du ska leva.
Med all min kärlek,
Will

Det har gått arton månader sedan Will Traynor valde att avsluta sitt liv på Dignitaskliniken.
   Lou Clark blev ensam kvar, och nu tampas hon med skuldkänslor över att hon inte lyckades förmå Will att fortsätta leva, samtidig som hon själv ställs inför en hel rad nya utmaningar.
   Hon lovade Will att våga mer och att leva sitt liv fullt ut. Men hur? Och om man upplevt att kärleken ibland lämnar en med outsäglig sorg och saknad, vågar man då bli kär igen?
   Jojo Moyes uppföljare till succéromanen Livet efter dig är fylld av stora känslor humor, svåra val och en stor dos igenkänning.

Min kommentar: Jag har lagt märke till att det finns lite delade meningar kring den här uppföljaren. För mig var det dock självklart att jag ville läsa vidare. Framförallt för att jag var nyfiken. Det var ju så att när jag hörde titeln på den första boken så trodde jag att den handlade om, just det här med livet efter någon. Men det är ju vid den här boken som det gör det. Lite knepigt resonemang jag hade för mig själv. Så det var nu som jag fick det som jag trodde att det först var...

Jag blev inte besviken på den här uppföljaren. Det kändes inte konstigt att historien fortsatte, för jag var som sagt nyfiken på vad som skulle hända med Lou. Hon är en rolig och härlig karaktär att följa, någon som man verkligen vill läsa om.

Visst fanns det ett par saker som jag rynkade lite på pannan åt. Men jag tänkte att det förmodligen har lite att göra med att det inte "borde" finnas en uppföljare, förstå mig rätt där, och därför är det lätt att det som då kommer kritiseras. Inte minst för att den första var så himla bra och stark. Det som hände i den här boken var något oväntat och som sagt lite, lite knepigt vid sina tillfällen. Men ändå tyckte jag mycket om att läsa den, jag tyckte det var fint och intressant.

Så för mig var det här boken väldigt givande att läsa. Moyes har ett fantastiskt språk som jag njuter av att läsa och inte att förglömma är att Lou var en underbar person att lära känna.

Mitt betyg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar