fredag 27 januari 2017

Bokbloggsjerka 27-30 januari

Nu var det länge sedan det var bokbloggsjerkan och jag måste säga att jag har saknat det, det har varit tom utan den. Men nu verkar Annika vara tillbaka med en fråga, väldigt roligt, och den låter såhär:

Om du skulle tvingas välja mellan en hög med böcker av för dig okända författare, eller en med dina favoriter, vilken hög skulle du välja och varför?

Min första tanke var att jag skulle läsa böcker från mina favoritförfattare. Men det ändrades snabbt. Jag tänker att jag har fler böcker av författare som är okända för mig än de som kommit att bli mina favoriter. Väldigt många fler. Och ännu fler om jag tänker på alla böcker som finns, om jag nu ska tänka så. Visst kommer jag behöva läsa något som inte passar mig, men det är smällen jag får ta av att utforska nya spännande böcker. Kanske kommer rentav någon bli en favorit därifrån.

Förmodligen kommer läsningen kännas tryggare och bli bättre med den andra högen, men jag väljer ändå att testa läshögen med det okända, för det känns som att jag har lite mer att vinna på det.

24 kommentarer:

  1. Jag har väldigt många favoritförfattare så idag skulle jag nog köra med det men samtidigt köper jag ofta hem böcker av nya författare så nu blev jag ännu mer osäker på hur jag skulle ha gjort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var det jag tänkte, att jag ändå ofta brukar testa nytt :)

      Radera
  2. Ja, så kan man ju förstås resonera också!

    SvaraRadera
  3. Smart tänkt men jag kör hellre fegisalternativet (eller tryggheten låter bättre).

    SvaraRadera
  4. Man kan ju faktiskt hitta riktiga pärlor bland de där okända författarna. Jag valde samma!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen precis, det lockade väldigt :) Kul att du också valde den!

      Radera
  5. Det okända är spännande, det går inte att komma ifrån. :)

    SvaraRadera
  6. Jag har nog haft lite otur den senaste tiden när jag provat nya författare ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då förstår jag att man inte vågar riskera lika mycket längre :)

      Radera
  7. Jag kunde faktiskt inte välja så jag skapade ett eget alternativ!

    SvaraRadera
  8. Visst är de olästa, okända många nog att fylla en hel ocean ...

    SvaraRadera
  9. Du är mer våghalsig än jag ^_^

    SvaraRadera