tisdag 10 januari 2017

Dags för en liten bokbloggarbekännelse


Jag har ju under året ibland nämnt att jag inte ska köpa hem fler böcker än vad jag hinner läsa. Att det vid slutet av år 2016 skulle vara jämt i den ekvationen för nyinköpta böcker och lästa böcker. Så nu när året är förbi har jag knappt vågat se tillbaka hur det egentligen gick med det där strävandet. Jag håller andan när jag presenterar mitt resultat:

År 2016 köpte jag hem 134 böcker samtidigt som jag läste 100 stycken.

Inte direkt jämt där. Så motvilligt får jag erkänna att jag misslyckades.Vad har jag då till mitt försvar? Håll i er för mitt väldigt extraordinära svar:

Det är så roligt med böcker och den första tiden som bokbloggare är extra riskfylld för hyllorna blir snabbt överfulla. Punkt slut. Jo kanske också att de flesta av dem är från second hand och ni vet ju hur roligt det kan vara att fynda lite på sådana platser, hehe.

Det låter kanske lite dumt att säga att jag tror det går bättre nästa år, men det tror jag faktiskt. Jag kan inte förstå hur jag kunde ta hem kring 20 stycken några av månaderna. Sådant behov eller impuls känner jag inte nu längre, som tur är. Samtidigt är jag glad för att jag har mitt lilla bibliotek hemma, för jag vill såklart läsa varenda bok så småningom.

6 kommentarer:

  1. Tycker ditt försvarstal var rätt bra ;) Jag försöker också och iår tror jag är året då jag köper hem mindre böcker så jag får bearbeta lite mer av alla olästa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får hoppas på det, tror ändå det är bättre att åtminstone försöka annars kanske det inte finns någon hämning ibland :P

      Radera
  2. Det var väl jättebra jobbat med 134/100! Jag köpte typ 1000 böcker (känns det som!) och läste 59. Idag har jag köpt 5 böcker (råkade gå förbi Uppsala English Bookshop och bara slank in. Det måste vara något konstigt med jordens dragningskraft just där...) och hittills läst 15 sidor. Tur att inte jag har någon sådan där utmaning. :) Lycka till i år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen vad bra då :P Haha det kan ju vara väldigt svårt att låta bli vid sina tillfällen :P

      Radera
  3. Med tanke på min bookhaul idag ska jag inte säga något om att släpa hem böcker :P

    SvaraRadera