måndag 9 januari 2017

Etthundra mil av Jojo Moyes


Titel: Etthundra mil
Författare: Jojo Moyes
Serie: -
Genre: Roman, Feelgood
Antal sidor: 380
Språk: Svenska
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The One Plus One
Översättare: Emö Malmberg
Förlag: Printz Publishing
ISBN: 978-91-87343-57-5
Utgivningsår: 2015 (2014)
Format: Pocket

Första meningen: Ed Nicholls drack kaffe med Ronan inne på utvecklingsavdelningen när Sidney kom in i rummet.


Handling: Jess Thomas' liv suger. Hennes man har stuckit och hon tvingas ha dubbla jobb för att försörja sina två barn. Styvsonen Nicky kommer ständigt hem från den ruffa kommunala skolan med nya blåmärken, och stänger in sig med datorn på sitt rum. Dottern Tanzie är lite av ett mattegeni, men när hon erbjuds en plats på en trevlig privatskola räcker pengarna inte till. Om hon inte kan vinna första pris i Skottlands matematikolympiad? Men Jess har varken bil eller pengar till tågbiljetter. IT-miljonären Ed, med ett eget kaotiskt förflutet, blir av en tillfällighet deras riddare i skinande rustning. När han erbjuder sig att köra den lilla familjen, inklusive illaluktande hunden Norman, tvärsigenom England till Skottland är det hans första osjälviska gärning på åratal - kanske någonsin. Men kommer de att hinna? Och om de gör det - kommer deras problem att vara över?

Min kommentar: Ni får hålla till godo med min somriga bild på den här boken. Men det är nog bara härligt att minnas det gröna nu när det varit både ruggigt kallt i hela landet och vi fortfarande har en hel del snö kvar. Fast även det är ju härligt! Men nu till bokens innehåll.

Jag tyckte att den här boken var precis lika bra och välskriven som den tidigare jag läste av Moyes, men såklart inte lika berörande som Livet efter dig. Jag kan nog inte påstå att jag var ens i närheten. Det låter kanske lite svalt men å andra sidan var den här en mycket bra feelgood att läsa. Det som jag tror ställde till lite för mig är att jag vid något tillfälle måste ha varit mindre närvarande vid läsningen, som skapade minnesluckor av handlingen och som i sin tur fick mig att tappa den lite. Så kan det gå när jag vill läsa medan jag reser på tåget, eller när det nu var i miljöbytet som jag kom av mig, hehe.

Men trots detta tyckte jag som sagt mycket om att läsa den. Moyes skriver så bra och härligt och väldigt väl om personerna som figurerar i hennes böcker.

Mitt betyg:  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar