onsdag 11 januari 2017

Kvartalsrapport: Oktober, November och December




Antal lästa böcker: 26
Antal lästa sidor: 8870
Medelbetyg: 3,8

Antalet besökta länder för världsomseglingen: 9
Antalet inköpta böcker: oktober (11) november (8) december (6) = 25


Andarnas hus, Isabel Allende
Brobyggarna, Jan Guillou
Demonernas port, Michelle Paver
Det broderade hjärtat, Carole Martinez
Den tionde gåvan, Jane Johnson
Den vita massajens dotter, Corinne Hofmann
Djungelbarn, Sabine Kuegler
En engelsman i Paris, Nicolas Barreau
Etthundra mil, Jojo Moyes (ej med på bild)
Frost, Roy Jacobsen
I ett annat ljus, Alice Hoffman
Jagad av klanerna, Michelle Paver
Jag lät dig gå, Clare Mackintosh
Kafka på stranden, Haruki Murakami
Lignumkorset, Viktor Nilorak
Marina, Carlos Ruiz Zafón
Sofies värld, Jostein Gaarder
Stor magi, Elizabeth Gilbert (ej med på bild)
Svenskarna och deras fäder de senaste 11.000 åren, Karin Bojs och Peter Sjölund (ej med på bild)
Ta hand om min mor, Kyung-Sook Shin
Ur vulkanens mun, Helena von Zweigbergk


Kvartalets bästa: Jag lät dig gå
Kvartalets sämsta: Lignumkorset
Kvartalets överraskning: Djungelbarn
Kvartalets besvikelse: Ur vulkanens mun

Den bok som var...
Roligast:  Djungelbarn
Sorgligast: Resan tillbaka till den vita massajen
Tråkigast: Lignumkorset
Mysigast: Harry Potter and the Chamber of Secrets
Läskigast: Marina
Mest romantisk: Andarnas hus
Mest inspirerande: Stor magi
Mest fängslande: Jag lät dig gå

Boken med finast omslag: Jag lät dig gå

Sammanfattning av läsningen i oktober, november och december 2016
Jag tycker verkligen att jag har läst väldigt bra böcker det här kvartalet. Ett bra avslut för året. Så kan ni förstå hur svårt det var att välja den absolut bästa!? Alla som var tokbra var det på sitt eget sätt.

Böcker som bidrog till världsomseglingen fick verkligen en skjuts det här sista kvartalet för aktiviteten och nog känns det bra att ha avslutat den på ett bra sätt.

Sedan var roligt att läsa de två första Harry Potter-böckerna, äntligen fick jag ta mig in i den magiska världen genom böckerna. Dom var såklart jättebra!

Vad ser du fram emot inför nästa kvartal?
Nu har jag siktat in mig på att 2017 kommer att vara mer skrivande och med det lite mindre läsande. Men för den sakens skull kommer jag ändå försöka läsa så mycket jag kan (det kommer ju bli en hel del böcker ändå!). Allra helst ska jag läsa det som jag verkligen känner för, vara noga med att alltid plocka upp en bok för att jag är supersugen på att läsa den.

Några böcker som jag tror mig plocka upp under nästa kvartal (som jag kommer på) är Björnstad av Fredrik Backman, Ödets dotter av Isabel Allende, Röta av Siri Pettersen, När livet börjar om av Lucy Dillon och även att fortsätta att med Harry Potter. Det är böcker som jag längtar efter att få läsa.

4 kommentarer:

  1. Åh härligt med så mycket bra läsning :) Och planen att bara plocka upp böcker du verkligen känner för är bra. Jag tänktes också försöka gå efter det i år :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja genomsnittet för betygen ökade lite för varje kvartal, känslan blev också bättre :) Så det är klart jag vill fortsätta försöka välja böcker som jag tror mig kommer gilla, och hoppas på det bästa :)

      Radera
  2. Vilket härligt blogginlägg! Jag nog härma dig lite och göra samma sak någon gång! Gillar att få en samlad bild såhär =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du gillade det! Jag tycker också det känns kul med en större sammanställning :)

      Radera