tisdag 3 januari 2017

Stor magi av Elizabeth Gilbert

"Och det innebär att vi någonstans i vår gemensamma utvecklingshistoria kom fram till att det var mycket viktigare att tillverka vackra onödiga saker än att lära oss säkra vår försörjning."

Titel: Stor magi
Författare: Elizabeth Gilbert
Serie: -
Antal sidor: 245 sidor
Genre: Facklitteratur
Språk: Svenska
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Big Magic
Översättare: Carla Wiberg
Förlag: Massolit
ISBN: 978-91-7661-023-7
Utgivningsår: 2016 (2015)
Format: Inbunden

Första meningen: Det var en gång en man som hette Jack Gilbert.


Handling: Stor magi är en bok som uppmuntrar dig att närma dig din inneboende kreativitet med glädje i stället för rädsla, med lycka i stället för plåga. Vare sig du är författare, konstnär, sjuksköterska eller polis den här boken inspirerar dig att hitta nya sätt att ta itu med utmaningar i arbetet, ta tag i en länge uppskjuten dröm, eller helt enkelt fylla din vardag med mer uppmärksamhet och passion.

Min kommentar: När jag skulle delta i nanowrimo och skriva mängder med ord varje dag i en månad sökte jag mig runt efter lite inspiration. Jag föll snabbt för Elizabeth Gilbert och hennes TED-talk. Efter det lyssnade jag på en del andra intervjuer av henne och fick reda på att hon nyligen hade skrivit en bok om kreativitet. Den boken ville jag verkligen läsa!

En del av det som jag redan hade hört om henne i dessa intervjuer kunde jag känna igen i boken. Men det tycker jag inte gjorde någonting för det är av en sådan betydelse att det bör finnas med i alla fall.

Det som jag gillar så mycket med Gilbert och Stor magi är inställningen till kreativitet och att skapa. Hon säger att konst är något helt meningslöst, samtidigt som det är djupt meningsfullt. Att skapa ditten och datten är med andra ord så naturligt för oss att vi bara ska göra det, det är sådan vi är, vad vi nu vill pyssla med. Vi ska göra det utan att bry oss för mycket om det. All prestationsångest och lidande som annars tillkommer, strunta i det. Ta emot ruset, gläds, skapa och gå sedan vidare.

Den här distanseringen är också något som jag gillar mycket. Det hänger ihop med en annan bok som jag läst och det är något som hjälper mig. Att jag inte ska ta det så personligt. Inte grubbla och älta och fundera så mycket. Bara köra på och göra det som jag egentligen vill, fokusera på rätt saker och om jag har tur får jag kanske besök av en genius - det romarna menade var en gudomlig beskyddare som förmedlade inspiration.

Stor magi speglar den här svartvita bilden. Att kreativitet är allt och inget. Det känns också som om Gilbert bortförklarar en massa saker som vi tror att kreativitet är. Det kan ju ibland kännas tråkigt och enkelt, men å andra sidan också väldigt skönt. Sedan är boken väldigt bra skriven. Inget överflödigt. Lättillgänglig, korta kapitel och nog blir man otroligt sugen att ge sig i kast med något nu på en gång.

Mitt betyg:

2 kommentarer:

  1. Den här boken har jag varit nyfiken på sedan den kom ut på engelska men jag hade inte tänkt på den på ett bra tag innan jag såg den här hos dig. Blir nog läsning på svenska, känns lite lättare så.:)
    Hoppas att du får ordentlig fart på skrivandet i år! Jag ska också försöka ta mig samman och komma igång igen. :) Det ger väldigt bra inspiration att läsa hur skrivglad du är!! :) Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul, jag tycket mycket om den! Boken har många exempel som hon drar utifrån skrivandet eftersom det är hennes konstform, men samtidigt menar hon att det hör ihop med annat.
      Tack för peppen :) Jag är rätt så skrivsugen, men jag blir ju också så himla tvivelaktig stundtals för man ser ju bara fel hela tiden ;) Men jag ska nöta på. Så kul att höra att du också vill skriva på, lycka till! Kram!

      Radera