måndag 2 januari 2017

Tankar inför bokåret 2017


Det känns roligt och upplyftande med ett nytt år, så som det brukar göra och jag har funderat en del på min bokliga del av tillvaron hur jag vill att detta år ska bli. Det blev ett rätt så långt inlägg det här, fint av dig om du orkar läsa allt eller en del, men för mig kändes det skönt att reda ut lite :)

Om jag fick önska skulle jag vilja läsa hur mycket som helst och likaså med skrivandet. Men förra året läste jag 100 böcker och riktigt så många kommer jag förmodligen inte hinna med under 2017, för nu vill jag att skrivandet ska få ta mer plats hos mig.

Jag har nämnt tidigare att jag tänker sänka mitt Goodreads-mål bland annat för att jag vill läsa några riktiga tegelstenar som står och vänta i hyllan. Men jag vill även sänka för att jag inte vill känna stress över att nå ett läsmål, så ska det inte vara. Så bara för de tjockare böckerna behöver jag sänka målet och ännu mer för att jag vill ha mindre press. Ytterligare vill jag sänka läsmålet för att skrivandet ska få mer plats. Ett tag var jag nära att strunta helt i det där goodreadsmålet. Men å andra sidan kan jag sätta ett lägre mål som jag med säkerhet tror mig klara och så gör det inget om jag överstiger det. Hellre att jag har det så. Jag var ganska säker på att jag skulle ta 70 böcker, men nu får det bli 60 stycken i stället. Det låter som en väldig stor sänkning från 100 men samtidigt är det också mycket att läsa 60 stycken böcker på ett år. Plus att om jag läser mer än det så gör det inget.

Så har jag tänkt inför antal böcker att läsa detta år. Det finns ju ett antal i hyllorna som väntar... men nu får jag gå vidare för det finns lite annat som jag också har tänkt på.

Inga utmaningar tar jag mig an. Förutom en hyllvärmare varje månad. Det finns dock gott om dessa så det borde inte vara något problem. Alla dessa serier då, dom vill jag såklart läsa vidare på. Det är så många böcker som väntar! Det tar aldrig slut. Jag ska försöka ta några i taget från olika serier och beta av eftersom, så gott min läslust vill. Värt att nämna är också inköp av böcker. Alla mina spaningar på loppisar och second hand. Det är roligt och svårt att undvika en fångst, men mitt behov av det har sakta sjunkit. Det är samtidigt ett nöje att kika runt. Men jag ska fortsätta försöka minska ner det som får följa med hem.

Till sist har jag min lilla (stora) skrivdröm. Vågar jag säga författardröm. Herregisses. Det här är väl en bokblogg? Jo visst men det är lilla jag står bakom och jag har alltid velat skriva egna böcker och berättelser. Det är inte heller så långt ifrån att läsa böcker. Det är redan nämnt här att jag vill ge plats åt skrivandet under 2017 och förmodligen också framöver. Jag kommer alltid vilja läsa böcker. Jag älskar att läsa och lära mig och få en inblick i en massa annat i världen. Så min bokblogg lever kvar. Usch nu låter det deppigt och så förklarande. Kort och gott vill jag bara skriva mer och det innebär lite mindre bokläsning. Det är väl inget mer med det.

Det är svårt att sätta konkreta mål på det här. "Skriva en bok" - när är den klart liksom? Men jag har läst mitt nanowrimo-projekt och antecknat. Nu ska jag planera den historien ytterligare innan jag sätter mig och skriver den en gång till. Den gången ska det inte gå lika snabbt utan mer noggrant. Jag hoppas kunna gå igenom även det nya utkastet det här år för att också hinna planera en ny historia som jag är sugen på att skriva inför nanowrimo igen i november. Det här är luddiga mål men jag ska köra på dem.

Jag välkomnar 2017 och ser så mycket fram emot ännu fler underbara läsupplevelser och att utforska mitt eget skapande av ord och berättelser. Stort tack och värme till er som kikar in här och är så snälla!

6 kommentarer:

  1. Jag läste 85 böcker förra året och tycker fortfarande att det är mycket även när jag jämför med alla dessa bloggare som hunnit med hundra eller fler. Att läsa 85 böcker på 52 veckor trots att man har ett heltidsjobb, en familj och krävande fritidsintressen ÄR mycket. De flesta svenskar läser inte en bråkdel. Jag struntar helt i att sätta upp en lagom kvantitet. Läser allt jag kan, vill och hinner!

    Nu hoppas vi på ett fantastiskt 2017 som ännu ligger framför oss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju många böcker. Man får läsa som du säger så mycket som man kan, vill och hinner :)
      Ja det gör vi! Enligt numerologin så kommer 2017 bli ett bra och spännande år :)

      Radera
  2. Jag har också satt mitt Goodreads-mål väldigt lågt i år, i alla fall hoppas jag det. 2016 läste jag 94 böcker, utan att stressa, men 2017 har även jag målet 60. Det känns bättre.

    Hoppas det går bra med ditt skrivande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst känns det bättre att ta ett lite lägre mål och så gör det inget om man skulle läsa mer än det. Jag tyckte det var lite stressigt med 100 böcker så nu blir det bättre :)
      Tack så mycket Monika! :)

      Radera
  3. Jag hoppas 2017 blir precis som du vill med båda läsning och skrivning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det vore underbart om det gick vägen :)

      Radera