torsdag 12 januari 2017

Vad jag pratar om när jag pratar om löpning av Haruki Murakami

"På samma vis förhåller det sig med löpning: man blir inte löpare för att någon rekommenderar en att bli det. I grund och botten handlar det om att man blir det för att man är ämnad att bli det."

Titel: Vad jag pratar om när jag pratar om löpning
Författare: Haruki Murakami
Serie: -
Genre: Memoar
Antal sidor: 218 sidor
Språk: Svenska
Originalspråk: Japanska
Originaltitel: Hashiru koto ni tsuite katatu toki ni boku no kataru koto
Översättare: Eiko och Yukiko Duke
Förlag: Norstedts
ISBN: 978-91-1-303423-2
Utgivningsår: 2011 (2007)
Format: Pocket

Första meningen: Det finns ett ordspråk som säger att det är två ting en sann gentleman aldrig diskuterar: de kvinnor han har skiljts ifrån och vad han betalar i skatt.

Handling: Vad jag pratar om när jag pratar om löpning är förmodligen Haruki Murakamis mest personliga bok. Här utgår han ifrån långdistanslöpningen, som till stor del kommit att forma hans tillvaro genom sin märkliga blandning av målsättning, medvetenhet och monotoni.
   Genom att använda dagboksutdrag, tidigare essäer och artiklar skapar Murakami en bok som säger mycket om hans romaner och hans livsfilosofi. Ytterst handlar det om att utmana sig själv: som att som femtioåring bestämma sig för att upprepa den klassiska maratonsträckningen i Aten under stekhet sol, vådlig trafik och till arrangörernas påtagliga ängslan och oro.
   Haruki Murakami är en av dagens mest omtalade och hyllade författare. Genom att förena popkultur med en egensinnig magisk realism har han skaffat sig en stor läsekrets runt om i världen. Med Vad jag pratar om när jag pratar om löpning gläntar han för första gången på dörren till vem han själv är som människa och författare.

Min kommentar: Jag läste den här boken för fem år sedan men eftersom jag inte minns så mycket av den bestämde jag mig för att läsa den nu igen. Med tanke på vilka två grundpelare boken står på - författande och långdistanslöpning - så var det självklart för mig. Det är ju också mina stora passioner.

Därför är det klart att jag tyckte den här boken var väldigt givande och intressant att läsa. Inte minst för att jag också gillar Murakamis skönlitterära böcker. I den här boken var det som att jag fick lära känna honom lite grann genom att läsa hans "vanliga prat", som ju till och med titeln visar på. Det gör han med både med lättsamhet och allvar. Det är följsamt och enkelt med fina resonemang och slutsatser som han kommer fram till. Alltså både roligt och klokt.

Ibland kunde jag dock tycka att pratet drog iväg lite eller att det fanns något som jag inte fann intressant. Men det är småsaker som inte hände så ofta. För det mesta fanns det något som jag uppskattade och jag har varit flitig med pennan för att markera och minnas.

Och efter att nu ha läst boken känner jag väldigt stor lust att bara sticka ut och springa! Visste ni att mina mest njutningsfulla springpass är i ett snölandskap. Det slår till och med att springa i skogen på sommaren (väldigt eventuellt på en delad första plats). Jag älskar den friska och kyliga luften och framförallt den mjuka snön. Så som det är nu, så hejsvejs!

Mitt betyg

6 kommentarer:

  1. Borde läsa om den. Tyckte om den då, men sen jag läste den, har jag börjat springa igen på riktigt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att höra, omedvetet så var den peppande i att springa :) Det går nog bra att läsa den igen ändå.

      Radera
  2. Jag springer ju inte men jag har den här boken i hyllan och ska läsa den nån gång :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror säkert att även de som inte springer kan uppskatta den här boken, det framhäver i varje fall blurpen på omslaget :)

      Radera
  3. Jag har bara läst en bok av honom tidigare Kafka on the Shore.. Jag älskade den magiska realism aspekten men var ändå inte helt såld tyvärr.... Men denna låter klart intressant :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också hans böcker, den magiska realism-biten, och att fastna så som man gör. Den här är en helt annan, men tror man sig finna intresset i det så är den klart intressant att läsa :)

      Radera