fredag 24 februari 2017

Bokbloggsjerka 24-27 februari

Frågan som Annika ställer ser ut så här:

Jag kan inte gå in på en bokhandel utan att köpa böcker som jag känner ett absolut tvång att äga just där och då. Jag utgår ifrån att alla känner igen sig (eller har jag fel?), var tror du att detta tvång/denna impuls bottnar i?


Nog kan jag känna igen mig. Men inte för att jag går i bokhandlar och köper böcker, utan det gör jag på second hand. Och jag vill hävda att där är den här kraften betydligt starkare ;) Om jag hittar en bok som jag vill ha måste jag nästan ta den, för den boken finns förmodligen bara där just då och om jag inte tar den missar jag mitt tillfälle. Annat är det i bokhandlar där det finns ett sortiment som "alltid" finns där.

Visst har jag blivit något bättre på att hantera den här kraften, eller impulsen. dels för att jag nu har en hel del böcker redan. I början tror jag det nämligen att det bottnade i att jag ville bygga upp mitt bibliotek. Och nu har jag det ganska så okej.

Nu för tiden är jag mer restriktiv och faller bara för böcker som jag verkligen, verkligen tror mig att jag kommer att läsa och som jag tycker antingen är urfin eller superintressant eller har någon annan stark dragningskraft. Den här impulsen struntar jag nästan vad det bottnar i. Det är väl ägarbehovet som kommer fram, boksamlaren. Men böcker är ju inte bara en pryl tycker jag, utan så mycket mer.

28 kommentarer:

  1. Jag köper också bara böcker som jag verkligen, verkligen vill läsa. Mitt problem är att de är så många :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe eller hur, det är många som passar in där :)

      Radera
  2. Second-hand är nog det enda stället där jag verkligen släpper loss när kommer till böcker, de är ju så billiga där! Samt att det ofta går att hitta väldigt spännande böcker som kanske inte finns kvar i den vanliga handeln =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Second hand är verkligen ett superställe :)

      Radera
  3. böcker är mitt stora intresse, så jag unnar mig en del. men jag lånar lågt flera

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, det är så värt det :) Jag har inte riktigt kommit in i att låna ännu..

      Radera
  4. I second-hand har jag ofta bestämda böcker jag är på jakt efter. Hittar jag just dem så köper jag. Men sällan spontant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brukar också ha några i åtanke, då är det kul om man kan hitta dem :)

      Radera
  5. Second hand och loppisar styr impulsköpen långt mer än bokaffären. Som du säger, där finns boken liksom kvar ändå.

    SvaraRadera
  6. Jag handlar också ofta på secondhand.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Second hand har många fördelar :)

      Radera
  7. På loppis/second hand är det definitivt svårare att låta bli. För fackböcker, där man har specialintresse, har jag i vissa fall lånat på biblioteket först och sen köpt, knappast impulsköp då. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe nej det låter som genomtänkt och väl värt investeringen :)

      Radera
  8. Loppis och second hand är bra, sen finns ju biblioteken. Jag lånar mest och så köper när jag verkligen vill ha boken ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har lite svårt för att låna och inte vara trogen mitt egna lilla bibliotek :P

      Radera
  9. Ja, loppis och second hand står för en stor del av mina bokköp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så roligt att spana runt bland dem :)

      Radera
  10. Fler som skriver om second hand som bra bokinköpsställen - jag måste bli bättre på att komma ihåg den möjligheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju verkligen ett toppenalternativ, i stort sett det enda som jag gör :)

      Radera
  11. Second hand är också betydligt värre för mig än nya böcker.

    SvaraRadera
  12. Brukar i bland köpa pocket på second hand. I bland kan man hitta nästan helt nya bara för en femma :)

    SvaraRadera
  13. Secondhand och bakluckeloppis är min svaghet och där kan jag inte stå emot. Däremot kan jag faktiskt stå emot och komma ut från den vanliga bokhandeln utan att köpa något.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner detsamma, men bakluckeloppis har jag aldrig provat :)

      Radera