torsdag 2 februari 2017

Highlights från fjärde kvartalet

Nu har det blivit dags att presentera mitt sista inlägg med hightlights från 2016. Det är en idé som Elin på Bokparadiset har kommit på och som jag har gjort under året. Meningen med dessa inlägg är att lyfta fram några guldkorn som jag har läst och som har gett mig en underbar läsupplevelse eller stannat kvar lite extra.

Det här blir som sagt den sista som hör ihop med förra året och jag tror inte att jag kommer att fortsätta med det. Det var ett roligt inslag, kanske får jag klura ut en annan form på det om jag skulle känna för att göra något liknande framöver.


Resan tillbaka till den vita massajen av Corinne Hofmann

Jag gillar verkligen att läsa verklighetsbaserade böcker som handlar om det annorlunda livet på en annan plats och i en annan kultur. Jag skulle kunna tagit med Djungelbarn också, för den var riktigt bra och intressant men eftersom den fick fullpott väljer jag denna istället - nu blev den å andra sidan nämn så ;)

Den här boken är nummer 3 i serien och det är det som gör den extra stark om man har följt Corinne och får vara med i en återförening och även se förändringarna i hennes Afrika. Det var så fint att läsa om deras kärlek trots alla stora skillnader dem emellan. Vilken livshistoria!


Stor magi av Elizabeth Gilbert

Visserligen fick den här boken full pott av mig, men det är en bok som verkligen har stannat kvar så jag kunde inte låta bli att välja den. Stor magi är ganska enkel i sitt koncept men desto större inverkan. Gilbert skriver väldigt bra och inspirerande. Ganska mycket utifrån sig själv men hon kopplar det även till flera andra aspekter och former som har med skapandet att göra.

Något som kan kännas märkligt men som jag ändå har tagit med mig är att kreativiteten inte är värt ett skit, och det får man tolka på rätt sätt. Såhär - det som händer då är att det inte blir lika pressat och kravfyllt, vilket gör det lättare att börja och att fortsätta. Samtidigt kan ju kreativiteten också vara värt precis allting och vara helt magisk, som hon beskriver det. Det här är en bok för dig som vill väcka kreativiteten i dig men som haft saker som hindrar dig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar