fredag 17 mars 2017

Bokbloggsjerka 17-20 mars

Frågan som Annika ställer denna fredag låter såhär: Vad tycker du om stereotyper? Känns det tryggt, irriterande, bör undvikas, etc.

Hmm, vad tycker jag egentligen? Jag grubblar inte så jättemycket på detta får jag erkänna. Så mest tryggt skulle jag nog säga. Men visst, ibland blir jag medveten och kan tycka att något irriterar, men oftast om jag uppmärksammar något blir det mest som en iakttagelse och inte något som grämer mig så värst. Jag är väl en av dem som bara sväljer när allt är så normalt. Samtidigt så kan jag ändå känna att jag uppskattar och kan tycka att det blir intressant om det kommer in andra influenser. Så jag tycker ändå att det är något bra att lite alternativ får komma fram också, annars blir det väl tråkigt.

12 kommentarer:

  1. Jag kan haja till ibland men annars är det väl inget man tänker på.

    SvaraRadera
  2. Beror kanske på hur uppenbar stereotypen är. Gamla amerikanska filmer med en svart person som rullar med ögonen och fäller dumma kommentarer är väl att gå över gränsen.

    SvaraRadera
  3. Jag listar tre stereotyper som får mig att tappa sugen.

    SvaraRadera
  4. För mig har även stereotyper sin plats i litteraturen och jag störs definitivt inte av det.

    SvaraRadera
  5. En och annan stereotyp skadar aldrig ;)

    SvaraRadera
  6. Ibland så passar det stereotypa in i vissa berättelser och där jag kan tycka att det är tryggt. Men vill gärna ha en viss finess och inte för överdrivet. Så nej störs nog inte alltför mycket.

    SvaraRadera
  7. Tänker inte så mycket på det när jag läser.

    SvaraRadera
  8. om det gäller karaktärsskildringar är det inte so roligt med stereotyper

    SvaraRadera
  9. Jo det sker ju i varierande grad det där, men när det blir tydligt på ett "dåligt sätt" irriterar det helt klart. ;)

    SvaraRadera
  10. Det är väldigt sällan som jag reagerar, men när det väl händer så är det illa på riktigt :)

    SvaraRadera
  11. Jag sväljer nog också en hel del stereotyper, men blir man medveten om dem är de väldigt irriterande.

    SvaraRadera
  12. Funderar inte så mycket över stereotyper

    SvaraRadera