onsdag 22 mars 2017

Det här med Goodreads...

... har jag bråkat lite med. Det har lite att göra med mitt köpstopp av böcker som jag nämnde förra veckan. Nu är det ännu en boklig sak som jag vill göra något åt för att underlätta för mig själv. För jag har inte riktigt gillat Goodreads. Jag använder det ju nästan inte. Det har mest bara varit bökigt att söka upp böcker för att markera först "pågående läsning" och sedan "läst" och sedan gå in och betygsätta. Plus att jag ska leta upp en bild som ska visas i bloggen så att ni kan se vilken bok som jag läser just nu. Detta för varenda bok. Ni hör ju vad omständligt det är. Det tycker jag i varje fall.

För några veckor sedan tog jag bort de rutor som jag hade i menyn på bloggen som har med Goodreads att göra. Mest för att jag inte tycker att de är så fina. Sedan undrade jag varför jag trots allt fortsatte använda dem, när jag ändå inte är så aktiv eller gläds åt det. Så nu tänker jag helt enkelt sluta med det. Det räcker väl gott att jag göra små listor på min blogg om de böcker som jag läser och skriva om dem här. Jag ser inte så stor mening i att dokumentera det på ännu fler platser.

4 kommentarer:

  1. Det där som är i din högermeny "Läser just nu", är det alltså något du lägger in själv? Och förut var det Goodreads, eller?

    Jag använder mig inte av Goodreads. Har försökt slimma hela mitt liv den senaste tiden. Allt måste inte dokumenteras och redovisas och arkiveras. Jag har mer och mer börjat fråga mig "vem bryr sig?". Då menar jag inte just bokbloggen utan allt möjligt i mitt liv.

    En bokblogg är ju som en levande läsdagbok och det fyller sin funktion - frågan är om man har behov av ännu fler listor, dokument, redogörelser. Så tänker jag, i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis för att visa vad jag läser just nu så får jag söka upp en bild och lägga in. Men även med goodreads får jag söka upp boken och uppdatera infon om den. Men även sånt kan jag ibland känna att vem bryr sig. Men jag jobbar på att förenkla en massa saker och det här blev ännu en sak, det känns bra att slippa det nu :) Håller med dig i de tankarna, att vi inte behöver uppdatera oss om så mycket hela tiden.

      Radera
  2. Jag har heller aldrig fallit för goodreads. Gillar det som idé men det funkar inte för mig i praktiken heller ^^;

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej då blir det ju faktiskt bökigt och onödigt att ägna sig åt det, äntligen satte jag stopp. Har inte saknat det!

      Radera