måndag 13 mars 2017

Några ord om boken jag läser...

... Mammutjägarna av Jean M. Auel.

En storsäljarserie som hade sina glansdagar ett antal år innan jag fick nys om dem genom mitt intresse för svunna tider. Jag är väldigt intresserad om människans historia och storartad släktforskning som då rörde sig tusentals år tillbaka i tiden. I samband med mitt bok- och läsintresse blev det en naturlig följd att jag också ville finna böcker i ämnet. Som skönlitterär bok verkade Auel intressant så jag bestämde mig för att läsa.

Nu vid tredje boken, men kanske till och med vid första, har jag drabbats av den förödande kritiska sjukdomen. Det här med att det kanske är ren svammel det hon skriver. För jag ville i princip läsa böckerna för att bli insatt och lära mig något. Men om böckerna inte ens är sanningsenliga, vad är det då för mening?

Men sedan har jag landat lite. Det här är skönlitteratur. Allt är påhitt och författarens egna föreställningar är det som är hela berättelsen. Som läsare har jag äran att få svepas med. Vad som då skulle vara sant eller inte på vilken grund som helst har ingen betydelse. Det är ju det fina med romaner. Det skulle kunna vara så det såg ut, eller inte alls. Auel har ändå gjort en imponerande research så så himla mycket svammel kan de inte vara (vem kan ens säkerställa något som hände för över trettiotusen år sedan?). Jag njuter alltså av att läsa böckerna på ett lite annat sätt än vad jag först tänkte, och det är inte helt fel det.

6 kommentarer:

  1. Just den tiden i jordens historia är nog svår att hitta fakta om, i alla fall vad gäller hur allt såg ut och vad människorna då tänkte. Men visst hade det varit fantastiskt om vi kunde vara säkra, tills dess får vi nog nöja oss med fiktion. Inte så illa det heller :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur, det är inte så illa det heller. Ganska så bra gissning tänker jag ändå att det är, spännande läsning åtminstone :)

      Radera
  2. Auel var det längesen jag läste - blir lite nostalgisk..... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nämen vad härligt att höra :D

      Radera
  3. Låter som ett spännande upplägg för en historia. Även om fakta måste spädas ut med fiktion kan jag tänka mig det ändå finns en del att lära. Ska kolla upp! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst, det är superintressant så jag kunde inte låta bli dem :) Men serien är ju väldigt lång, eller har långa böcker :P

      Radera