torsdag 23 mars 2017

Veckans bokbloggfråga - vecka 12

Frågan som Carola på Barnboksbloggen ställer låter såhär:

Då och då skickar ju bokförlagen ut pressutskick och recensionsexemplar. Ibland kommer det bara böcker, och ibland kommer boken tillsammans med något annat roligt som anknyter till bokens tema. Jag har dock funderat lite på hur det går till hos förlagen när de bestämmer vilka bloggar som ska få sådana här pressutskick. Har någon av er koll? Har ni på något sätt anmält er eller jobbat aktivt för att få vara med på listorna över vilka som ska få pressutskick? Eller tvärtom, tillhör du de som innerligt önskar, men aldrig får något? Och till sist, vad tycker ni om själva konceptet, är det bara kul att få sån här post eller känner ni att det förpliktigar?

Det här är en fråga som jag har klurat på. En stor anledning till att jag startade min bokblogg var för att jag tyckte att det var så himla häftigt att man kunde på hem rec.ex. Men nu är jag så kluven till det. Jag tycker det är jättejobbigt och känner sån press att skriva om dem, jag känner mig mer fri om jag inte fått boken på det sättet. Sedan har jag börjar omvärdera att jag kanske rent av inte vill samla på mig en massa böcker. Och då blir det ju knepigt.

Jag tillhör dem som får några förfrågningar men det är inte från några större förlag precis. Jag antar att man får jobba aktivt för att få rec.ex och pressutskick, göra sitt bokbloggande bra, konsekvent och uthålligt. Och kanske visa att man vill. Men jag vet inte om jag vill längre så jag håller mig bara på avstånd. Inte vet jag, men de som skickar ut kanske rent av har sina favoriter, de vill ju ändå sälja sina böcker (och har några kriterier) och just det krockar med mig. Inte för att jag tycker att det är något fel med detta, jag tycker det är så fint och bra att bokbloggar får lyftas fram.

14 kommentarer:

  1. Jag hade ingen aning om att man kunde få rec.ex när jag skaffade min blogg utan ville bara samla mina recensioner och böcker på ett ställe :) LÄttare gå in på bloggen och kolla vilka böcker man har läst och inte när så man slipper köpa hem dubbletter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja tänk om man köpte en bok två gånger :P
      Jag vill verkligen fokusera nu på att bloggen är den där läsdagboken :)

      Radera
  2. Intressant att läsa hur du tänkt och tänker kring recex. Det verkar väldigt jobbigt att känna den där pressen att du måste skriva om du har fått en bok. Jag vet inte om jag skulle greja det heller. Min läsning styrs så mycket av vad jag känner för att läsa för stunden så jag vet inte om recex är något för mig att eftersträva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte varför det blir så jobbigt för mig med dem. Jag tycker ju det är jättekul och ibland har det gått bra att skriva, men jag har alltid känt det som något extra pressat och bävar för det.. så jag vill ju också kunna läsa mer fritt och efter lust nu :)

      Radera
  3. Ja det är en svår balansgång, samtidigt vill man läsa och recensera några men inte vill bli stressad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja eller hur, det är kul med recex och många verkar så intressanta :)

      Radera
  4. Den där stressen är inget kul att känna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag önskar att jag kunde hantera det bättre :)

      Radera
  5. Tycker du gör helt rätt som tar en funderare! Vi har alla olika "lässtilar" och jag förstår hur du känner, och för alla kanske det inte känns bekvämt att läsa under press. För mig är det ok så länge jag är i fas, men vissa perioder har det varit stressande när saker kommit emellan som gjort att planerna inte hållit. Tycket absolut du ska be om recex, men bara när du känner för det själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tack för din kommentar. Ibland tänker jag att jag inte alls kan hantera dem, men jag vill ju. Så jag ska nog vara mer varsam med vilka jag tar emot :)

      Radera
  6. Intressant att läsa vad du (och Johanna) har svarat, tycker jag, för det här är något jag har funderat mycket på. Ska kolla Barnboksbloggen och se om det är fler som har svarat - kul att veta hur andra resonerar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det finns mycket att tänka över, jag ska kika runt på de andra svaren imorgon i lugn och ro, ska bli intressant :)

      Radera
  7. I det där läget är det nog bra att stanna upp, ta ett djupt andetag och fundera hur man vill ha det. Man ska ju inte behöva känna att det är pressande att läsa rec.ex.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag också att jag behöver göra.
      Det är egentligen inte så att det är jobbigt att läsa dem, utan att skriva ihop recensionen sen, det kan ibland bli bökigt för mig. Men jag får ju inte vara för hård med mig själv heller, jag kan ju tycka att det är svårt med recensioner annars också, det blir bara en ytterligare pressad aspekt med dessa.

      Radera