onsdag 8 mars 2017

Veckans bokbloggsfråga - vecka 10

Frågan som Carola på Barnboksbloggen ställer ser ut så här:

Vad betyder mångfald för just dig när det handlar om böcker? Är mångfald viktigt för dig? Är det något du har i åtanke när du väljer böcker? Vad tycker du om att en del bibliotek och bokhandlar skyltar vissa böcker extra mycket genom till exempel en regnbågshylla, är det hiss eller diss tycker du?




Jag tror att om jag bara tänker utifrån mig så tänker jag att mångfald blir variation. Jag kan läsa lite olika typer av böcker med lite olika typer av innehåll, personer, miljöer osv och det vill jag gärna göra, även om jag ändå är väldigt avskalad med mina preferenser och bekvämlighetsområden som jag ofta håller mig till. Att jag ofta läser det invanda och lustfyllda utifrån mig. Så nu när jag säger att jag varierar mina böcker kan det ändå skilja sig markant från en annan som påstår detsamma. Men jag tycker ändå det är bra att åtminstone försöka.

Annars om jag tänker på mångfald i ett större perspektiv, blir det just större. Med sådant som jag inte riktigt skulle välja att läsa. Men det är klart att jag tycker det är bra att utbudet finns, att det kanske skjuts lite extra på om det är något som behöver balanseras upp. (Det handlar väl också om vilka typer av böcker som skrivs och till sist ges ut, för det är väl inte helt igenom mångfald det heller (överlag kan jag ibland störa mig på det här med marknaden, vad som är poppis och som man tror är poppis)). Men innan jag drar iväg kan jag säga att jag tycker det varken är hiss eller diss, okej skulle jag nog säga att det är att skylta vissa ämnen. Jag är sällan sugen på hetsiga diskussioner om t.ex genusperspektiv och tänker att man får väl läsa det man själv känner för.

Men överlag tror jag att själva läsning i sig borde få en att vilja söka sig till mångfald.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar