fredag 3 mars 2017

Veckans bokbloggsfråga - vecka 9

Frågan som Carola på Barnboksbloggen ställer den här veckan lyder som följande:

Vad har du lättast respektive svårast för att skriva om – böcker du själv älskar, böcker du tycker är sådär mittemellan eller böcker du tycker är dåliga? Varför tror du att det är så?





Jag kan tycka att det kan vara lika klurigt oavsett vad jag tycker om en bok, om jag älskar den eller inte. Skillnaderna beror snarare på boken i sig. Ibland har jag lättare att definiera vad jag tycker och ibland svårare, och så kan det vara om vill ge bok fullpott eller ett lågt betyg.

Men om jag ska säga någon så är det de där mittemellanböckerna. De kan skilja sig väldigt mellan varandra, vilket leder in mig på en tanke om recensionsskrivandet. Nämligen hur ni som läsare uppfattar min recension. Om budskapet går fram, ni förstår vad jag menar osv. Att skriva recensioner är en konst som jag tycker är supersvår.

Bara det att känna själv. vad tycker jag om boken egentligen. är svårt och jag kan ibland få tvinga fram åsikter. Men jag vet också att det är nyttigt för mig, att kunna utveckla resonemanget om en bok som jag tycker är "bra" respektive "dålig". Jag har lärt mig en del men vet också att det är oändligt mycket mer att lära. Det är så himla många aspekter av det. Ännu en sak är att jag vill kunna skriva recensioner som är snygga, koncisa och intressanta. Men med det blir man ju aldrig nöjd.

Sedan kan jag också ibland tycka att det är rätt jobbigt att recensera böcker när jag tänker på allt arbete som författaren lagt ner. Böcker är så personliga. Men då brukar jag tänka att det ju tycks och tänks överallt om alla möjliga saker, så nog kan jag få säga mitt också, och vilja göra det. Hela bokbloggandet är som en skräckblandad förtjusning, jag både vill och inte vill men vet som sagt att det är bra för mig.

Kort och gott blev mitt svar att allt är svårt att skriva om, men det är också i grunden väldigt roligt så det driver mig att hela tiden fortsätta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar