onsdag 26 april 2017

Kvartalsrapport: Januari, Februari och Mars


Antal lästa böcker: 21
Antal lästa sidor
Medelbetyg:

Antalet inköpta böcker: januari (14) februari (4) december (5) = 23
Antal bortskänkta böcker: Ingen aning, för många att hålla räkningen på

Arvet efter dig, Jojo Moyes
Berättelsens ängel, Jakob Sverker
bird by bird, Anne Lamott
Björnstad, Fredrik Backman
Columbus koden, Mike Evans
En nästan sann historia, Mattias Edwardsson
Heidenstams misstag, Jakob Sverker
I kroppen min: resan mot livets slut och alltings början, Kristian Gidlund
Larma, släcka, rädda i Rosengädda, Emma Hamberg
Liv efter liv, Kate Atkinson
Los Peregrinos, Cecilia Samartin
(Mammutjägarna, Jean M. Auel) Avbröt, lägger undan serien
Ondskans schaman, Michelle Paver
Ordbrodösen, Anna Arvidsson
Röta, Siri Pettersen
The wilderness, Samantha Harvey
Torsdagarna i parken, Hilary Boyd
Trädens hemliga liv, Peter Wohlleben
Trädets tid, Christel Kvant
Vad jag pratar om när jag pratar om löpning, Haruki Murakami
Ödets dotter, Isabel Allende


Kvartalets bästa: Larma, släcka, rädda i Rosengädda
Kvartalets sämsta: Columbuskoden
Kvartalets överraskning: Torsdagarna i Parken
Kvartalets besvikelse: Björnstad

Den bok som var...
Roligast: Larma, släcka, rädda i Rosengädda
Sorgligast: I kroppen min
Tråkigast: Liv efter liv
Mysigast: Larma, släcka, rädda i Rosengädda
Läskigast: En nästan sann historia
Mest romantisk: Los Peregrinos
Mest inspirerande: En nästan sann historia
Mest fängslande: En nästan sann historia

Boken med finast omslag: Ingen självklar men jag får återigen nämna En nästan sann historia


Kommentarer från kvartalet och inför nästa
Jag kan se listan på dessa böcker och tycka att det ser lite litet ut. Har jag bara läst dessa? Hur kan de vara 21 stycken? Men så räknar jag och visst, det stämmer och det är också många. Det är ju det...

Under den här tiden fick jag ett ordentligt ryck och rensade ut en himla massa saker, däribland mina böcker. Så nu måste jag också fundera ut lite hur jag ska göra med till exempel de här inläggen. Jag kan ju inte stapla bokhögar längre. Vilket känns tråkigt såklart. Kanske kan jag bara visa upp några enstaka böcker av en viss anledning som jag finner värdig. Jag provade att göra lite så nu och så får jag se hur det blir nästa gång. Men jag vet inte riktigt vad jag tycker om det dock... bättre än inga bokbilder i alla fall :)

Annars tycker jag det varit ett okej kvartal, med några riktigt bra och några "riktigt dåliga". Så som det kanske bör vara. Så att det inte blir för mycket av det ena utan att det sparas.

Är det något specifikt som jag är sugen att plocka upp och läsa vid nästa kvartal? Det finns en del. Men jag har ju halvt glömt bort att fortsätta med Harry Potter, så det får jag göra! Det kan ha en liten orsak i att den tredje boken som jag är på, från filmen så finns en scen som är en av mina absolut värsta barndomsminnen. Jag är så rädd av mig och undviker allt skrämmande. Men jag var nog inte beredd då och så fick jag se allt och hörde ljuden, det är nästan så att blodet i mig fryser till is än idag. Usch!!! Så jag är lite nervös om jag faktiskt kommer bli rädd när jag nu ska läsa det, haha...

2 kommentarer:

  1. Tredje Harry Potter-boken är min favorit, bland annat eftersom jag älskar Lupin. Paradoxen är att jag var livrädd för varulvar när jag var liten (är det fortfarande om jag går ut vid fullmåne...) och ändå fick varulven som favoritkaraktär.
    Den 2 maj är det tydligen Harry Potter-dagen så då skulle man ju kunna passa på att (börja)läsa någon av böckerna. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe jag tyckte det ju var helt fruktansvärt läskigt i filmen :P
      Jaså men då borde det vara alldeles lämpligt för mig att plocka upp och läsa boken på självaste Harry Potter dagen! :)

      Radera