onsdag 12 april 2017

Mitt nya bokliv - min omvärdering av böcker

Jag har hintat lite i bloggen om att jag har omvärderat mitt bokliv tidigare, men aldrig riktigt gjort klart för er hur eller varför det kan komma sig eller ens vad jag tänker mig att det ska bestå av. Så nu får jag göra ett försök till det.

Jag vet inte hur stort och brett jag ska gå, men ska försöka hålla mig så kort jag kan. Men det är klurigt, så det blev kanske lite styltigt emellanåt. Och jag måste bara poängtera att det här är mitt egna personliga val som jag har gjort därför att jag tror det blir bäst för mig. Jag kommer också göra mitt bästa för att inte nämnde det mer än den här gången.

Men så, håll i er...

Allt tog far när jag kom i kontakt med en livsstil som heter Minimalism och föll för den och jag rensade ut som en besatt så ofantligt mycket i mitt lilla hem och jag blev så oerhört lättad utav det. Nästan så att tårarna trängde fram. Jag var också förvånad hur mycket jag faktiskt ägde på alla omöjliga ställen. Minimalism kan tolkas på lika många sätt som det finns brukare av den och vem som helst kan också kalla sig det. Poängen är att göra fler medvetna val om det som ger värde i sitt liv. Framförallt handlar det om att minska konsumtionen för att frigöra tid, energi och pengar till det vi själva finner verkligt viktigt. Kärnan är som bekant att lyckan finns inom oss och inte i materiella ting. Nog hade jag hört det förut men denna gång brände det till ordentligt och fastnade på ett helt annat sätt. Hela samhället bankar i oss att om vi bara köper detta blir vi lyckliga. Men behöver och använder vi verkligen allt som vi har? Regelbundet och för att det ger oss verklig glädje? Denna gång blev dessa frågor på en helt annan nivå för mig.

Efter mycket utrensning kom jag tillslut till mina böcker. Jag sa lite på skämt att i den här takten ryker hela hyllan. Sagt och gjort. Nog kunde jag göra lite för mig själv även där. Så jag släpade iväg kassar efter kassar efter kassar...  i flera omgångar (tillbaka) till min lokala loppis. Så många att jag nästan skämdes. Men ganska roligt ändå, det var bra träning... och symboliskt att bära iväg med sina bördor... det var tungt!

Varför var böckerna tvungna att lämna mitt hem? Jag har insett att mitt boksamlarebeteende blev ganska ohållbart, åtminstone svårhanterligt i längden. Jag kunde liksom ta hem böcker med alla möjligt argumentationsgrund. Högen av olästa böcker växte alltmer och den gjorde mig stressad. Second hand som var mitt skattställe är som ni förstår väldigt billigt, vilket gör det lättare för mig att ta hem ännu mer samt att jag då trodde att jag sparade pengar (när jag faktiskt spenderar dem!) Snart var mitt fokus mer på allt som jag måste läsa än den boken som jag faktiskt läste. Och jag kommer aldrig kunna skaffa hem varenda bok som jag önskar i hela världen (vilket kan tyckas knepigt men jag kände att jag ville bygga upp mitt bibliotek - och säg mig, vart går gränsen för vilka böcker som jag inte vill ha i det? Ohanterligt för mig).

Andas ut. Hoppas ni förstår mig.

Jag är lite nervös över hur det här ska tas emot i bokvärlden. Men det förändrar ju inte min bokkärlek precis, den växer snarare! För mig blir det så enkelt som att jag inte behöver äga böcker för att älska dem. Mitt boksamlande är ju precis här, på bloggen. Det har slagit mig hårt men oj sådan effekt det fått. Nu kan jag njuta ännu mer av själva läsandet plus att jag lättare kan fokusera på mitt eget skrivande. Det är väldigt skönt för mig att jag nu har tydligare riktlinjer att förhålla mig till. De böcker som förtjänar att vara i mitt hem ska vara de som jag verkligen, verkligen älskar och inspireras av. Och vad gäller nya böcker kan jag alltid låna från biblioteket, låna av andra eller köpa hem någon billig för att läsa (direkt!).

Parentes: En annan bidragande faktor är att jag känner så starkt för miljöfrågor och hållbarhet vilket minimalismen är ett svar på eftersom vi kapar av vår konsumtion kraftigt. Är det något världen gått fel på så är det vår konsumtion. Obeskrivligt för mycket och det mesta helt i onödan. Jag känner sådan enormt bekymmer över hur människan behandlar sin planet. Det här går för det mesta utanför min bokvärld eftersom jag oftast handlar på second hand, och sedan finns det såklart värre saker än böcker. Men ändå. För mig känns det betydelsefullt att "även jag" kunnat omvärdera och ändra beteende med något som kommer få inflytande på det mesta i mitt liv.

8 kommentarer:

  1. Tack för ett fint inlägg! Väldigt intressant att läsa. Vet inte om jag någonsin kommer att komma dit du är men jag ska inspireras av dina tankar och rensa det jag kan. Håll tummarna!
    Ps. Jag skickade mail till dig igår. Hoppas att det kom fram! :)
    Glad påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att det uppskattades :) Det är inte min mening alls att peka på någon annan, så gör inte något som du själv känner att du verkligen vill. Men hoppas att något om så blir bra för dig.
      Nejmen, jag har inte fått något mail... konstigt. Prova att skicka det igen till: lionslibraryblog@gmail.com
      Så spännande :)
      Önskar dig också en fin påsk!

      Radera
    2. Nu har jag provat att maila igen. Hade missat "blog" i mailadressen. Hoppas att det går fram den här gången!

      Radera
  2. spännande, själv är jag maximalist, trivs bra med det, vi har fyra barnbarn och vi tycker mycket om att läsa böcker tillsammans ❤️ mitt "fel" är kanske att jag verkligen älskar många böcker, köper med omsorg och njuter att sitta i mitt bibliotek - och inspirera barnbarnen till läsning - de är också flitiga biblioteksbesökare (där mycket av den äldre litteraturen rensas bort). jag fyndar loppisböcker, köper lite kläder, lagar saker.

    (jag rensar bort andra papper, räkningar och sånt, har det mesta i datorn, i mappar)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så länge man känner att det fungerar och gör gott för en själv är det nog inget man behöver fixa till så att säga. Det behövs inte implementeras i allt heller, bara där man känner att det behövs. Väldigt fint att du kan inspirera dina barnbarn till läsning, och jag förstår det här med lite äldre böcker, tur ändå att det finns de som lyfter fram dem också :)

      Radera
  3. Jag kommer nog aldrig kunna göra en så stor rensning men det är verkligen bra gjort av dig :) Jag försöker däremot bli bättre på att lämna vidare böcker jag inte behöver ha kvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kände nog att det var lika bra att göra det nu så det inte blir svårare framöver. Det du gör låter också bra, absolut bättre än inget :) Det är kul att böckerna kan glädja någon annan i stället. Det finns ju så ofantligt mycket böcker så det känns bra för mig att styra upp det :)

      Radera
  4. Imponerande. Önskar jag var bättre på att slänga och rensa (gäller allt, inte bara böcker).

    SvaraRadera