fredag 2 juni 2017

Hur har det gått med min bokutmaning?

För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att jag har gjort en ordentlig utrensning i mitt hem och där också en mycket stor del av mina böcker försvann. Även mina bokhyllor. Sedan sa jag väldigt entusiastiskt att nu minsann ska jag inte skaffa hem en enda bok till det att vi har flyttat. Vilket skulle vara någon gång vid terminsslutet.

Men jag visste inte ens om vi faktiskt skulle göra det, flytta just då alltså, för inget har varit klart. Det var bara jag som så innerligt ville det. Mycket snart. Men nu har vi i varje fall vårt hus och vi ska faktiskt flytta nu i dagarna redan. Jag är så ivrig och förväntansfull att ni anar inte!! Men tillbaka till min bokutmaning.

Det har gått både bra och dåligt. Bra för att jag har fått en ändrad syn och inställning till böcker och mitt införskaffandet av dem. Jag har lånat en del och läst från bibblan. Jag kände mig väldigt rik och lycklig när jag plötsligt hade lånat och fick läsa en bok på tåget hem som jag länge längtat efter att få läsa.

I början var det otroligt svårt att undvika bokavdelningen när jag gick på loppisar. Hela jag drogs dit, så jag fick nästan hålla för handen för att inte snegla ditåt. Men efter en tid gick det över. Nästan som en drog. Efter min avvänjning är jag lite mer rensad och kan umgås med böcker lite mer normalt, typ, hehe.

Och sedan har jag gjort ett litet misstag att ändå skaffa hem några. Men jag lovar, det är på en annan nivå, på ett annat sätt. För jag sa ju att om jag nu tar hem en bok, då ska jag läsa den mycket snart. Så att den inte samlas på hög som de andra. Det kanske inte låter som en förändring men tro mig, det är det. Nu blir det så att om jag ser en bok som jag köper hem så läser jag den och är den dålig/okej/bra så lämnar jag sedan ifrån mig den och om den är helt super/inspirerande så sparar jag den. Det borde faktiskt finnas en anledning till jag drogs till boken vid just det tillfället och det innebär att jag också får ta och läsa den just då. Enkelt och direkt. Lustläsning i praktiken.

Jag har också läst en hel del böcker som jag sedan lämnat ifrån mig nu under våren. Utrensningen pågår ännu. Jag tror jag sa att innan året är slut ska mina hyllvärmare vara borta. Det går ganska så bra!

Jag får bara se till att bromsa lite med nya böcker som kommer hem. För eftersom jag ju måste läsa dem på en gång så blir det ju så att hyllvärmarna får vänta ännu längre och då kommer jag ju ingen vart. Till veckan tänkte jag visa vilka som jag har skaffat hem. Fy skäms på mig :)

4 kommentarer:

  1. att skaffa bra böcker är inget misstag, men bibliotek är toppen!
    Grattis till huset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite klurigt. Känns väldigt kul att jag öppnat upp för lite biblioteksböcker :)
      Tack!

      Radera