torsdag 6 juli 2017

Är det någon där... Bokbloggare? Läsare?

Jag var några dagar sen med att upptäcka den debatt som pågår om bokbloggandets eventuella död. Det var på Barnboksbloggen som jag fick nys om detta, men Sincerely Johanna är det som drog igång det hela. Kika gärna in där, det var väldigt intressant att läsa alla tankar och erfarenheter!

Det jag vill säga med det här inlägget, framförallt att bara göra något litet aktivt i den här frågan, är att föra fram en liten tanke (av alla bra som ni andra redan gjort).

Jag tänker på det här med kommenterandet på bokbloggar. Jag vill att det ska bli fler igen.

Å andra sidan känner jag inte ett superstort behov av att få en massa kommentarer, eller se dem bland andra. Men indirekt talar antalet kommentarer om att inlägget blivit läst. Jag tror det blir en omedveten liten ond spiral, så nu när det är tyst bland bokbloggarna så tror folk att de är på nedgång vilket i sin tur gör att de minskar ännu mer... Samtidigt går jag tillbaka till att det inte ska behövas synas kommentarer för att det ska leva. Jag kan avsky uttrycket "syns man inte så finns man inte", men så fungerar världen.

Många kan ibland känna att det inte hinns med att kommentera. Och att göra det "vettigt"... så då blir det inget alls. Fast man ändå läser. Så jag undrar om vi inte bara kan släppa det och lite kort bara visa att vi finns här. Det behöver inte ta så mycket tid eller energi och så ger det väldigt mycket. Med en förståelse och tacksamhet för att den korta, hastiga kommentaren ändå kom fram. Alltså inte mer än "bra", "intressant", "håller med", "nyfiken" osv. Jag kan lova att det duger väldans gott och gläder bloggaren och sådär indirekt visar inför andra att bloggen och alla andra bokbloggar är högst levande. Och så kanske vi kan vända upp den där spiralen.

Förtydligande: Jag menar förstås så gott man kan. Annat i livet kommer ju emellan och man kan omöjligt göra avtryck överallt alltid. Jag menar också att en utebliven kommentar från någon inte är lika med att den inte läst/uppskattat inlägget (som vi har det nuförtiden) eller att andra kommentarer är mer/mindre värd än vissa.
(Och att jag sedan läser hos Enligt O att det är på Facebook samtalen förs och Johannas Deckarhörna som säger att Instagram är så smidigt... jag är för omodern, men inte ska bloggarna drabbas för det!)

17 kommentarer:

  1. bokbloggar varje (?) dag hela sommaren! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev alldeles förskräckt av diskussionen.. men det går nog i vågor, om sommaren tror jag det är något mindre i vissa avseenden.

      Radera
    2. olika sätt att väcka uppmärksamhet och dikussion.

      Radera
  2. Jag läser - och försöker kommentera om jag har något vettigt att säga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker du har väldigt intressanta och givande kommentarer! Men jag tänker också att det kanske inte behöver vara så märkvärdigt jämt. Det är många gånger som jag har börjat skriva i kommentarsfältet men så struntade jag i att publicera den eller avbröt för att jag inte visste hur jag skulle formulera mig riktigt, att det inte behöver vara så duktigt, om det nu är något bidragande, vilket det är för mig ibland.

      Radera
  3. Jag försöker kommentera på de inlägg som jag känner för att jag har något att säga om, och det säger väl att jag egentligen skulle försöka göra det ännu mera. För som du skrev är det väl det att man inte får några kommentarer så tror man man att man inte har några läsare, och slutar bloggar. (Även om jag ser besöksstatistik).

    Sen Facebook har jag helt tappat bort, där är jag knappt inne, och det har inte ett konto för bloggen utan det är mer privatnatur.
    Instagram har jag haft till bloggen, och varit en del aktiv på men sen hade jag ett problem med fotomöjligheten och kunde inte skicka något på ett tag, så nu har jag tappat intresset även för det. Även om jag har tyckt att det har varit intressant att se andras bilder och har följt både bookstagrammare, och andra idoler etc

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även om man har lite koll att det ändå kikar in några på bloggen och så så tänker jag att även den lilla "obetydliga" kommentaren som man lämnar ifrån sig betyder så väldigt mycket, speciellt om fler försöker och inte bara för den enskilda bloggaren, det också förstås, utan mer generellt för alla bokbloggare att det syns lite mer aktivitet.
      Just de andra medierna har det inte blivit att jag börjat med av olika skäl, framförallt för att jag älskar just att skriva. Och jag tror att jag håller mig så för att fokusera bättre och helt på det.

      Radera
  4. Du har en trevlig idé tycker jag. Det ska inte kännas svårt att kommentera. Hos en del bloggare kan man "gilla" och det är ju alltid ett sätt att visa att man har läst ett inlägg och tyckt om det men kanske inte har något mer att skriva om själv. Jag lämnar ganska ofta kommentarer men det beror lite på hur och när jag läser ett blogginlägg. På Facebook och Instagram är jag inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nej känner också det, är det lättare då med andra medier? Mer värd att lägga den lilla tid och energi på det?
      Jag kom att tänka på att det finns ju en funktion här på blogger bloggarna i varje fall att lägga till reaktioner, vilka man nu vill och så kan man bocka för de man vill, supersnabbt om man nu vill det. Men jag har nog aldrig sett att folk faktiskt använder det. Men det kanske vore något att införa :P Å andra sidan är det det här med om det funkar via ex bloglovin/mobilen och sånt.

      Radera
  5. Jag tycker om din idé :) Det behöver ju inte vara en hel novell man lämnar som kommentar. Jag uppskattar alla jag får, hur korta de än är! :) Det är bara trevligt att folk lämnar avtryck liksom :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul! :) Jag tror nog de flesta blir glad av att få en kommentar, vilken som helst, så att ha det i åtanke :)

      Radera
  6. Jag försöker kommentera men tycker man får väldigt få kommentarer på sina egna inlägg då blir det lite en neråt gående spiral och tillslut blir det "bara" recensioner på ens blogg om man inte slutar helt för en del faktiskt blir pushade att blogga mer när de får kommentarer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår verkligen att det blir så och att det då inte känns kul på samma sätt. Att blogga är ändå tidskrävande.

      Radera
  7. Jag vet med mig själv att jag är dålig på att kommentera vilket är dumt då jag själv älskar att få kommentarer. Även de korta och inte så utvecklade. Men lusten att blogga blir ju större när man faktiskt får respons! Ska se till att ta mg i kragen och börja kommentera mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig :) Jag har ändå känt att bokbloggare varit så vänliga och generösa att kika runt och kommentera. Att man bara fick hoppa in och vara med i gänget så att säga :)

      Radera
  8. Jag håller med många i det här inlägget. Jag själv är väldigt dålig på att kommentera vilket ofta handlar om att jag läser blogginlägg on the go, dvs i telefonen på bussen, tåget eller någon annan offentlig plats och oftast finns det, som du säger, då inte tid att lämna en kommentar. Däremot älskar jag själv att få kommentarer så din lösning med en kortis-kommentar är verkligen bra! Men då läsning ofta skapar diskussioner som behöver mer plats kan det bli svårt ibland, i alla fall vad jag tycker, och då finns inte tiden där tyvärr. Sen gillar jag Saras poäng här ovan, gilla-knappen eller reaktionsknappen, det är ju en väldigt bra lösning också för att ge bloggaren lite feedback utan att behöva lämna en lång kommentar. En kommentar kommer ju alltid vara lite roligare att få som bloggare såklart, det tycker även jag, men jag förstår också det där med tidsbristen. Livet kommer emellan ibland och det måste få vara okej det också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart går det ju inte att alltid vara flitig att lämna kommentarer. Det är nog med måsten. Men uppenbarligen är det uppskattat och jag tror det finns en liten poäng att det skulle kunna göra det roligare för bloggare och alla tillsammans, så tror jag att det är värt det :)

      Radera