tisdag 1 augusti 2017

Veckans topplista - 31


Som ett komplement, eller kanske rent av ersättning, till Top Ten Tuesday har Johannas Deckarhörna knåpat ihop en svensk variant - Veckans topplista. Jag gillade idén till det lite enklare och mer flexibla sättet att införa små listor då och då. Den här veckans ämne är: Crimetime: Fem deckarförfattare jag vill läsa mer av.

Deckargenren är ingen som jag dras till men det händer att jag läser det ibland, så jag hade en lite svår start med detta trots allt. Jag fick göra en egen variant, med nästan bara vad jag vill testa:

  • Camilla Läckberg och...
  • Stephen King. Två stora författare som jag inte har läst något av. Tipsa mig gärna om en bok från dem och helst en mild variant.
  • Malin Persson Giolito med boken Störst av allt som cirkulerat omkring och hyllats. Den har jag då inte undgått, än mindre att bli nyfiken på.
  • Kati Hiekkapelto med Kolibri. Mest för att jag tycker den ser så jäkla snygg ut! Svag för omslag ibland... Så frågan är om den är läsvärd? (är den hemsk?)
  • Clare Mackintosh. Lite stolt är jag att jag hängt på nu och faktiskt läst hennes två böcker ;) Och de gillade jag himla mycket så det här får jag hålla i.

17 kommentarer:

  1. Malin Persson Giolitos bok tyckte jag var riktigt bra. Jag har inte heller läst något av King än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har skjutits upp på läslistan nu :)

      Radera
  2. Trevlig idé. Decakrgenren är dock inte riktigt för mig har jag insett så skulle nog inte få ihop en lista. Stephen King är jag dock fortfarande nyfiken och sugen på att testa :) Men mer hans övernaturliga böcker då :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja inte riktigt min heller ;) men det är kul att variera lite. Ska kanske se efter vilka som kan vara övernaturliga då :)

      Radera
  3. Hm med herr King så, kanske Mr Mercedes kan passa om du inte vill ha skräckdelarna ur hans böcker? Det är första delen i en thrillertrilogi:) Jag har inte läst den själv ännu men jag har hört jättemycket bra om den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg ut som att den var klassad som skräck :P men jag har nog härdats lite, böcker känns inte lika skrämmande som bilderna och ljuden på film :) Ska kolla in den.

      Radera
  4. Jag hade inte heller läst King men nu i juli har jag läst hans trilogi med Bill Hodges i huvudrollen. Rekommenderas! Mr Mercedes är den första. Störst av allt tyckte jag om men inte från början...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, tack för tips, den får jag kolla in :)
      Störst av allt är nära att komma hem till mig nu..

      Radera
  5. Skönt att det finns fler boknördar som inte läst Stephen King. Jag är också nyfiken på dem, men är så lättskrämd. Tar med mig tipset från kommentarerna ovan!😉😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo känner detsamma ;) Jag är också väldigt mesig men har vågat börja testa lite mer skrämmande nu i bokväg och än har det gått bra :) får bara se till att inte välja den som utges för att vara just hemskast :P

      Radera
  6. Jag har inte heller läst Störst av allt. Än.

    King har ju skrivit mycket som inte är renodlad skräck. Flickan som älskade Tom Gordon vet jag egentligen inte vad det skulle kunna vara för genre. Den är lite läskig, men skräck skulle jag inte kalla den. Dessutom tror jag att det kan vara Kings tunnaste bok :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Störst av allt är på ingång snart :)
      Om den är tunn låter det som en bra början, ska kika in den, tack för tips :)

      Radera
  7. Kolibri har jag nyss läst och gillade mycket!

    SvaraRadera
  8. Kolibri är jag väldigt nyfiken på, lagt den i minneslistan på biblioteket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får kolla upp det här med att lägga minneslistor i biblioteket direkt, det börjar allt behövas :P

      Radera
  9. Läckberg och King läser jag inte. Giolito var jättebra. Hiekkapelto var riktig bra också. mycket inriktad på samhället. Clare Mackintosh känner jag inte till

    SvaraRadera