fredag 15 september 2017

Dags för lite distans


Det här inlägget var ganska långt och babbligt först, jag skrev det nog mest för min egen skull. Jag var i varje fall i någon form av lässtress och det var ganska nytt för mig, och lite skrämmande. Anledningen till att det blev så var för att jag har läst så väldigt mycket den senaste tiden och fortsatt pressa på i hög fart för att det finns så mycket som jag "måste" läsa. Jag hade gjort en väldigt ambitiös läsplan för mig själv, men så en dag sa jag bara stopp och strök hela den långa listan.

Tanken var att jag skulle läsa på sådär lite extra innan jag gör ett avbrott med all läsning under tiden som jag ska skriva på mitt eget. Jag tänkte inte köra igång med det riktigt än, men som sagt tog det tvärstopp så nu blir det på måndag som jag börjar och då är det i stort sett inget läsande som gäller för mig. Tufft på ett annat sätt, men jag har längtat efter att få hoppa in i en skrivbubbla och tänker att det också kan låta lässuget växa på sig igen. Även om det bara brukar ta någon dag ;) Förhoppningsvis hinner jag med de böcker jag tänkt läsa efteråt, senare i höst, även om jag inte ens vill tänka på det nu...

Jag tror jag behöver höja blicken lite och samtidigt vara här och nu, ta en sak i taget och ägna mig åt lite annat. Som skrivandet. Ut på långpromenader igen, alltså väldigt långt, även om jag inte har samma ro som i sommar att strosa runt. Och häromdagen började jag snickra ihop en egen bokhylla, ingen aning om det kommer bli bra, men det är roligt att vara lite kreativ och skapa sådär. Och i helgen ska vi åka och köpa färg så att jag kan måla om i två rum här hemma, det kommer bli så uppfriskande! Det kommer även bli målning av skrivbordet, lådorna, bokhyllan och lite annat. Längtar! När vi ändå är i väg ska jag också passa på ta hem några nya växter (vilket jag gör vid typ varje tur), just nu är jag inne för att ha sådana som hänger ner lite från krukan.

Det blev rätt långt det här ändå, men kanske lite mer sansat än innan. Bloggen kommer förmodligen rulla på lite lätt ändå, men annars vet ni vad jag sysslar med.

Jag sa det förut, att även om det blir lite mycket ibland, så är det för att jag älskar böcker och läsning, kanske lite för mycket :) Ta hand om er!

4 kommentarer:

  1. (själv varvar jag, man kan ju inte hålla på med samma sak hela tiden, pausar med lustläsning)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag känner att läsningen överhuvud taget skulle ha det bra av lite längre paus :)

      Radera
  2. Det låter som ett sunt avbrott i läsningen när det blir för stressrelaterat! :) Hoppas skrivandet kommer gå bra! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja kom på att jag aldrig haft något längre avbrott i och med bloggen så det var nog dags :) tack så mycket, ser fram emot att skriva nu snart :)

      Radera