tisdag 10 juli 2018

Stora träningsboken för gravida



Författare: Lovisa Sandström & Jessica Almenäs
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: 2018
Antal sidor:  182

Baksidestext: Vill du också lära dig mer om din kropp och känna dig stark under hela din graviditet? När du tränar dig igenom graviditeten lägger du en god grund för förlossningen och den första tiden som mamma, samt ökar ditt psykiska välbefinnande.
Här får du lära dig de bästa och mest skonsamma övningarna inom både styrka, rörlighet och kondition. Träningsprogrammen är anpassade efter vilken trimester du befinner dig i och rymmer tre olika nivåer. Målet är rörelse, inte prestation.

Ta del av fakta och tips från träningscoach Lovisa Sandström om vilka träningsformer som är extra lämpliga för dig som är gravid, samt råd för att hantera smärta och förebygga besvär i vardagen. Boken går också igenom vanliga myter och sanningar kring träning för gravida.

Genom dagboksanteckningar och bilder direkt från vardagen får du som läsare följa med på hela resan genom Jessica Almenäs graviditet. Hon bjuder på många inblickar och egna erfarenheter kring exempelvis konditionsträning, träningskläder för gravida, tankar kring yoga, kost och vikt och om att starta igen efter förlossningen. Du behöver inte själv vara någon träningsexpert, men kanske blir du en på köpet!

Mina kommentarer
Jag var väldigt förväntansfull inför den här boken, har fått en bra bild av Sandström och såg fram emot att få både information och konkreta övningar på vad jag ska tänka på nu under graviditeten. Jag är inte en sådan som tränar speciellt mycket, jag rör på mig och är aktiv i ganska så stor utsträckning och prioriterar det, men jag antar att man alltid hade önskat att man gjorde mer än det man gör. Samtidigt vill jag förbereda mig inför en sådan resa på ett sätt som den här boken verkade förmedla.

Men tyvärr blir också den här fackboken något utav en besvikelse. Är det mina förväntningar det är fel på? Eller så är jag så kritisk av mig. Mycket fallerar när böckerna blir svårtillgängliga, antingen att bläddra i eller vad gäller följsamheten när man läser dem från pärm till pärm. När jag hade läst boken så ville jag inte riktigt lämna tillbaka den till biblioteket, för jag kände att jag inte hade fått ut något från den, men det ville jag ha gjort så jag väntade och bläddrade men nej, det var inte mycket som jag fick med mig från den i slutändan.

Jag kan säga att för mig har det varit mer givande att ta del av tips och råd genom att använda google och youtube, även om det också har kommit ifrån just författaren till denna bok.

Visst finns det övningar i den som inte kräver redskap och det är nog tanken, ändå förekom det hantlar och sådana där band, jag har ju inget så då blir det ett litet hinder. Jessicas egna dagboksanteckningar var ändå lite skojig att ta del av, men det var ju inte helt det jag var ute efter.

För mig har det varit främst foglossning och smärta/låsningar i ländryggen och svanken och så, och när jag har sökt på det har jag inte hittat något svar, vilket jag tycker är märkligt. Foglossning borde ändå vara ganska vanligt, jag vet fortfarande inte om det är farligt eller i vilken utsträckning det går att träna/aktivera sig med det.

Så trots sin tjusiga utstyrsel passade inte den här boken mig tyvärr.

2 kommentarer:

  1. många gyminstruktörer har utbildning för sånt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig det, men jag har dock inte tillgång till det..

      Radera